När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Möjligheten till att mäta varje klick

Det är viktigt att få en klar bild över hur besökare interagerar med en hemsida. Med lite trixande kan Google Analytics användas för att spara varje klick som besökarna gör, vilket ger oss mer information om vad besökarna förväntar sig.

Webbanalytiska metoder kan användas för att få diagnostisk information om en hemsidas design. Vanligtvis går vi in och sätter upp ett antal bestämda objekt som är intressanta att bevaka. Exakt vad som ska mätas bygger vi på antaganden, eller kvalificerade gissningar, om våra besökares beteende. För en mindre sida är det dock fullt möjligt att spara varje klick i Google Analytics, oavsett vad som klickades på. Detta låter oss djupare skärskåda interaktion med hemsidan, och svara på frågor så som: ”Finns det någon del av hemsidan som besökarna förväntar sig ska vara interaktiv, men som inte är det i dagsläget?”

Att spara varje klick medför en intressant utmaning: hur ska all data sparas? För att enkelt kunna lägga in den i Google Analytics behöver klicket bli till en text. Texten behöver innehålla tillräcklig information för att den som tittar i Google Analytics ska kunna identifiera vilket enskilt element på hemsidan som trycktes på. För en löpande text är detta enkelt, men det är svårare att identifiera bilder, formulär och tabeller.

Vår lösning: I de fallen som en text finns så sparas de första bokstäverna. Efter det tittar vi i HTML-koden för att ta reda på vilken tagg som trycktes på, och om den ligger i ett objekt som har en id eller class. All den informationen samlas till en text-sträng, som skickas till Google Analytics. Det kan se ut t.ex. så här

Text:"Loren Ipsum:" <U> in ID:list of doom; Owning CLASS:gibberish;

Vi har sammanställt ett skript som skickar informationen via ett event till Google Analytics. Skriptet har även förmåga att särskilja på utgående länkar, filhämtningar och länkar till sociala media. Dessutom gör det skillnad på om klicket var inuti ett formulär. Ett sådant klick kommer inte att generera en text-sträng, utan levererar ett eget skräddarsytt event. Detta gör sajten enklare att analysera.

Det finns två anledningar till att klick-skriptet också får ta hand om klick på länkar. För det första vill vi undvika dubbla events, dvs. att både klick-skriptet och annan mätning reagerar på samma klick. För det andra är det lättare att kopiera ett skript än en uppsättning taggar i Google Tag Manager.

Hela skriptet

measure_all_clicks.js

Hur lägger jag in skriptet i Google Tag Manager?

  1. Skapa en tagg av typen Custom HTML, där ska hela skriptet läggas in. Triggern ska vara DOMReady.
     
  2. Om de inte redan finns, skapa DataLayer-variablerna eventCategory, eventAction, eventLabel och eventValue.
  3. Skapa en trigger, låt oss kalla den TriggerA, som lyssnar på Custom Event. Den ska reagera på Event name: any_click_script
  4. Skapa en tagg av typen Universal Analytics, och koppla den till TriggerA. Fyll i:
    - Tracking ID: Analytics IDn för projektet
    - Track type: Event
    - Category: {{eventCategory}}
    - Action: {{eventAction}}
    - Label: {{eventLabel}}
    - Value: {{eventValue}}

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys