När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

En drömplattform för marknadsföring

När Facebook lanserades för 13 år sedan var det nog ingen som förutspådde vilket gigantiskt nätverk det skulle komma att bli. Den sociala plattformen har idag i genomsnitt över 1 miljard (!) dagliga besökare och förutom de sociala förmånerna har den även kommit att bli kanske världens mest effektiva annonsplattform för business to business-företag såväl som business to customer-företag. Det finns olika marknadsföringsstrategier och annonsformat att använda beroende på vilken målsättning du har, men förutsättningen för en lyckad kampanj är alltid att skapa bra målgrupper.

Det är viktigt att tänka på att Facebook i första hand är ett forum för underhållning, nätverkande och socialisering, inte en kanal man besöker för att titta på reklam. Det betyder att du måste anpassa ditt innehåll så att det motsvarar kontexten. Ingen vill bli störd av opersonliga, kommersiella annonser när man tittar på kattklipp eller gör personlighetstest för att se vilken Game of Thrones-karaktär man är. Facebook månar om sina användare och vill bara exponera dem för information som de bedömer är värdefull för just den personen. Det gäller därför att smälta in och skapa annonsinnehåll som engagerar, väcker känslor och fångar intresse.

Anpassa dina målgrupper

En förutsättning för detta, och en av Facebooks absoluta styrkor, är att du själv väljer vilka människor du vill rikta dina annonser mot. Att leverera relevant information till rätt målgrupp gör också att du får ut största möjliga värde av annonskostnaderna eftersom du bara når dem som är viktiga för din verksamhet. Som annonsör tjänar du ju inget på att betala för att synas för personer som inte är intresserade av det du erbjuder, eller hur? Även om det såklart finns undantag är det ändå rimligt att anta att gifta människor inte kommer att ladda ner din dejtingapp precis som att män i 50-årsåldern inte är intresserade av att köpa mineralsmink från din hemsida. Man ska naturligtvis alltid vara försiktig med att generalisera, men du förstår vad jag menar.

Facebook ger dig möjlighet att skräddarsy målgrupper efter bland annat geografisk position, civilstånd, ålder, intressen eller om de tidigare interagerat med din verksamhet (besökt din webbplats, anmält sig för nyhetsbrev etc).

 

Låt oss säga att ditt företag bara erbjuder tjänster inom Stockholmstrakten, då kan du enkelt ställa in så att dina annonser bara visas för människor inom en vald radie. Du väljer också om du ska rikta dig mot alla som befinner sig på platsen, passerar platsen, eller enbart människor som är bosatta i det valda området.

Vilka är dina kunder?

Nyckeln till att skapa framgångsrika målgrupper är kort och gott att känna dina kunder. Hur gamla är dem, var finns dem och vad har de för intressen? Försök att kartlägga så gott det går och prova dig sedan fram. Vill du helst nå kvinnor mellan 20-35 år som befinner sig 5 km från din klädaffär? Jobbar du med event- och bröllopsplanering och vill främst visa dina annonser för personer som är i förhållanden eller ännu bättre - nyss förlovat sig? Say no more. Allt detta går att lösa. Facebooks inriktningsmöjligheter är näst intill oändliga.

Du kan även “klona” dina bästa kunder genom att skapa “Lookalike”-målgrupper bestående människor som har liknande demografiska egenskaper och intressen som de som redan gillar din Facebook-sida, har besökt din webbplats eller genomfört ett köp. Du får med andra ord värdefulla, potentiella nya kunder serverade på ett silverfat. För bra för att vara sant? Ja, men typ.

När dina kampanjer och annonser väl är igång kan du inspektera och följa hur det går. Om målgrupperna inte uppvisar hög klick- eller konverteringsfrekvens kan du enkelt ändra om och prova igen. Jag kör oftast flera olika (men snarlika) målgrupper samtidigt i samma kampanj för att jämföra och se vilken som uppvisar bäst resultat.

Det jag vill säga är främst att man inte längre behöver en högavlönad marknadsföringsavdelning för att sprida sitt varumärke eller öka sin försäljning. Det spelar ingen roll om du har ett stort eller litet företag, om din verksamhet är lokal eller på webben. Facebook-annonsering passar för alla, och precis som med all annan digital datadriven marknadsföring får du tillgång till de verktyg som behövs för att mäta lönsamhet, se vad som fungerar/inte fungerar och du kan närsomhelst justera budgeten. Perfekt för oss som gillar kontroll och ordning och reda. Tiden då lyckad marknadsföring var baserad på lång erfarenhet eller magkänsla är förbi. Som vi Imperianer brukar säga: Varför gissa när du kan veta?

 

Erica Norstedt en@impera.se 019-50 00 120