När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Google Analytics Filter - vilka borde du absolut ha?

Om man inte gör några speciella inställningar i sitt Google Analytics konto så får man in all trafik som sker på ens hemsida in i rapporterna. Och det är ju inte alltid som man vill ha allt, eller hur?

Exempelvis så vill man ju helst inte ha sina medarbetares egna trafik och beteende mönster när man analyserar sitt data. För en hel del företag har ju företagshemsidan som startsida och då kommer man förmodligen få en hög bounce rate från sin första sida eftersom alla medarbetare startar där innan de klickar sig vidare ut på webben. Och alla webbadministratörer som sitter och klickar runt vill man ju inte heller titta på som potentiella kunder. Så sätt upp ett filter som sållar bort denna trafik från ditt data om dina kunder. Men glöm inte att ha minst två views till din analytics property och att en vy alltid ska vara fri från filter, för om något skulle gå fel så kan du hitta all data där. Om du även har en byrå som hjälper dig med webben vill du ju gärna sålla bort deras trafik.

Det finns också konstiga sabotage metoder som man enkelt kan skydda sig mot med hjälp av filter. Utomstående kan enkelt om de vill skicka in data till ditt konto från sina egna sidor, inte för att det allt vanligt förekommande, men med ett enkelt filter kan man skydda sin data mot denna smutskastning.

Så hur sätter man upp dessa filter?

Logga in i Google Analytics. Välj den vy där ni vill ha med filter.

Filter Google Analytics

 

Vi har tre olika vyer, den första med filter som vi kallar master, där analyserar vi vårt data. En helt utan filter som vi kallar Raw. Och en tredje som heter test där man kan testa sina filter så att man helt säkert vet att det blir rätt innan man lägger på dem på Master vyn.

Gå in på filter och välj Add Filter.

Ad filter Google Analtycis

 

Om du inte ser den röda knappen kan det vara för att du inte har tillräckligt med användarrättigheter i kontot.

Väl inne väljer vi att göra ett nytt filter och ger filtret ett tydligt beskrivande namn.

Create new filter Google Analytics

 

I detta fall har jag valt att göra ett Customfilter och jag fyller i radio-knappen för att exkludera något. För jag vill inte ha med besök som kommer från mitt företags IP adress - ett smidigt sätt att få bort företagets egna trafik.

Välj Filter “Field Ip Address” och i filter pattern, fyll i ditt företags IP adress (ovan är endast slumpmässiga siffror. Man bör även sätta \ framför varje punkt i filter pattern fältet för att matcha exakt med sitt IP, men det fungerar utan.)

Vill man exkludera flera IP-adresser kan man helt enkelt göra flera filter och byta ut IP-adressen.

Om man däremot vill se till att endast data från ens egen sida ska komma med får man istället göra inställningar som liknar dessa:

Create filter custom Google Analytics

 

Då väljer man istället radioknappen “include” och fältet “Hostname”. Och i filter pattern rutan skriver man in sitt domännamn. Viktigt om man har spårning på andra tredjepartsdomäner för att spåra transaktioner eller liknande att man inkluderar även dem så att domänerna skiljs åt med ett “|”. Ex: impera.se|bokningsmotor1.se|bokningsmotor2.com. Och var noga med att även inkludera mobila domäner om de skiljer sig från den vanliga. Man ska helt enkelt ha med alla domäner som ens användare rör sig över.

Emelie Borg eb@impera.se 019- 50 00 133

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys