När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Framtidens e-handel

E-handeln håller på att förändras. Uppstickare poppar upp både här och där. En säker förutsägelse är att e-handeln kommer vinna mer och mer mark från detaljhandeln. Men vad vill konsumenten ha? Och hur sticker du ut som e-handlare? Vi listar några inspirationspunkter.

Handla när du vill
Ett besök i butiken är inte längre nödvändig. Medan svenskarna shoppar färdiga matkassar eller matlådor, satsar brittiska Tesco hårt på att förflytta hela matvarubutiken online. Välj, klicka och lägg i korgen. Jämför priser, leta inspiration, ta del av rabatter och erbjudanden. Betala och känn dig nöjd. Ungefär som vanligt alltså, bara det att du kan välja att handla när tiden finns och från vilken plats du vill.

Hur ser svenskarnas framtid ut i matvaruhandeln? Vi gissar på att vi kommer gå i Tescos fotspår. Färdiga lösningar och bestämda matsedlar i all ära, men människan vid spisen kommer fortfarande vilja välja och planera själv. Om än på ett litet modernare sätt.

Ett plus ett blir smidigt
Samarbeten för smidigare konsumentupplevelse är på tapeten. Ett exempel är Instacart – ett USA-baserat leveransföretag som samarbetar med flera matvarubutiker.  Besökaren shoppar direkt på Instacarts sajt, beställningen når en personal shopper i området som snabbt susar omkring och plockar upp de valda varorna. För att sedan leverera direkt hem till dig. Ofta inom en timme.

Vi kan inte låta bli att spåna på eventuella samarbeten mer lokalt. Tänk om gymkedjan skulle samarbeta med en matvarukedja för sundare och mer näringsrik kvällsmat? Eller om du kunde flytta med dig din varukorg mellan olika e-handlare och plattformar – för ett enklare köp.

Hur tänker du?

Rabattsökaren
Eller vad sägs om det brittiska stjärnskottet mySupermarket? Tjänsten fokuserar på att jämföra dina valda matvaror med olika butiker, allt för att du ska få det bästa möjliga priset. MySupermarket nosar upp vilka rabatter du skulle kunna dra nytta av och om en billigare vara finns någon annanstans. Som en personlig liten Spara i mobilen.

Sociala medier tar över handelsplatsen
Från ha varit en samlingsplats för sociala flöden och gillade produkter och bilder, har sociala medier tagit steget in i e-handelsvärlden. Från inspiration och skapat ha-begär, finns plötsligt möjligheten att faktiskt stilla det där begäret. Snabbt, direkt och skräddarsytt.

Här kan du läsa lite mer om ett av stjärnskotten inom social handel – Wanelo.

Stilsäker videoshopping
Joyus är den videobaserade konsumentsajten som inte bara ger dig råd, tester och rekommendationer i videoformat – du kan även shoppa direkt från sajten. Företagets motto är att shopping ska vara enkelt, snabbt och framförallt roligt. I det enorma utbudet som finns inom hälsa, skönhet och livsstilsprodukter, tar Joyus på sig rollen som de stilsäkra experterna som vaskar fram det allra bästa. Gillar du det senaste, kanske det skulle vara något för dig?

Dan Berggren db@impera.se 070-786 54 00

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys