När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Hoppa på datatåget för blixtsnabba resultat

Magkänsla och sunt bondförnuft i all ära. Den gamla tidens marknadsföring baserade sig i stor grad på antaganden. Men varför gissa sig till vad som funkar när svaret finns bland all användardata som finns samlad.

Den datadrivna marknadsföringen gör att du lär känna din målgrupp och kan optimera budskapen i realtid för att träffa rätt. Dessutom får du blixtsnabba svar på hur kampanjen går.

Men vi förstår att det inte är så lätt att hänga med. Ett relativt nytt område, som formligen exploderat den senaste tiden. Vi på Impera rekryterar analytiker och räknenissar på löpande band. Allt för att möta ett riktigt snabbväxande område.

Här förklarar vi grunderna till datadriven marknadsföring - ett marknadsarbete som kan få även de minsta företag att lyckas stort.

Tänk så här:

Vilket mål för vilken besökare
Vad är målet med ett besök på din sajt? Och vem är din målgrupp? För att kunna göra vettiga hypoteser är det en utgångspunkt som inte går att undvika. Ett tydligt mål, gör resan betydligt enklare.

Analys som ger hypoteser
Hur ser det ut idag? Var kommer besökaren från, hur rör den sig på sajten och när lämnar besökaren? Genom en grundlig webbanalys utkristalliseras ett mönster på hur det ser ut idag. Du kan snabbt se var alla plus och minus finns.

Genom en analys kan hypoteser formas. Hypoteser för hur du ska behålla användare och bättre lyckas få dem att göra det du vill att de ska göra - alltså konvertera! Olika hypoteser ger upphov till olika lösningar och scenarion.

Testa, testa, testa
När du har klart för dig vad målen är, vilka användare du riktar in dig på och har dina testhypoteser klara är det som upplagt för att börja testa de olika lösningarna. Oavsett om det handlar om att utforma landningssidor för specifika sökord, testa olika annonsformuleringar eller omplacering av element på sajten, ger testerna en tydlig fingervisning om vilka hypoteser som är värda att satsa på.

Det fina här är att testerna kan utföras löpande, med direkta resultat. Att se skillnader och vad som fungerar bäst, i realtid, är ovärderligt.  Det är alltså slut med gissningar.

Hur gick det då?
Du kommer få ett resultat, svart på vitt. Att kunna stämma av en kampanj i realtid, med den data som löpande kommer in, är en av de stora fördelarna med datadriven marknadsföring.

När du har resultatet i din hand, är det egentligen dags att börja om igen. Det är här det iterativa kommer in i bilden. För datadriven marknadsföring är en iterativ process – det finns egentligen inget slut. Du kan löpande utvärdera exempelvis en digital kampanj eller en webb, för ständiga förbättringar.

Istället för att se det som ett ändlöst projekt, vänd på det och tänk att du alltid har makt och möjlighet att förändra och optimera din digitala närvaro och dina resultat.

Till sist
Att analysera användardata betyder inte att ALL data bör användas. Att grotta ned sig i den mängd samhället faktiskt producerar, gör mindre nytta. Utmaningen är däremot att hitta just de datamängder som leder till förändring. Målet är att veta hur budskap och innehåll ska formas, utifrån besökarens intresse.

Peter Persson pp@impera.se 019-50 00 122