När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Konverteringsoptimering: Microkonverteringar - varför ska vi bry oss?

Generellt så köper de flesta som är på exempelvis en hotellsida inte ett rum. Generellt så brukar macrokonverteringsgraden på försäljningssidor vara ganska låg. Det betyder dock inte att de som inte konverterar är helt oviktiga eller inte tillför något till din verksamhet. Tvärtom. Frågan vi bör ställa oss är “Hur ska vi mäta det här andra som våra besökare gör på vår hemsida som är bra och som ger indikationer på köpintresse?”.

Det är här som microkonverteringar kommer in i bilden. Genom att välja ut vad det är vi vill att våra besökare ska göra om de inte vill konvertera just nu och sätta upp mätning mot detta så kan vi även mäta microkonverteringar. Och glöm inte bort att uppskatta ett värde i kronor för dessa konverteringar. Värdet kan vara lågt, men det gör skillnad för analysen och indirekt också för att utvärdera de marknadsinsatser som har gjorts. Och det kan ha ett högt värde!

Det är klart att det är värt något att man skickar in en bokningsförfrågan eller laddar ned ett dokument eller kollar på en film. Användaren engagerar ju sig med ditt varumärke och sådant betende vill vi också optimera, inte bara köp. För om vi bara optimerar för köp eller macrokonverteringar optimerar vi ju bara upplevelsen för de få besökare som redan är inne på att konvertera. Och de är inte en stor andel av dina besökare! Välj inte aktivt att strunta i så många potentiella kunder. Optimera för hela din potentiella kundkrets, inte bara de c:a 2% som har intentionen att konvertera här och nu.

Det är optimistiskt att tro att man kan öka antalet macrokonverterande på ens hemsida allt för markant i en handvändning. För de flesta är inte initialt där för att handla, oavsett hur bra hemsidan är eller hur många best practices du tar hänsyn till. Är man inte där för att köpa kommer man förmodligen inte att köpa. Men det betyder inte att man inte ska ta hand om sina besökare som inte vill handla, de är ju fortfarande där. De kom ju dit så ta hand om dem. Så att när de väl ska köpa så tänker de på dig och kommer till dig och köper och inte någonannanstans.

Allt detta är nära förankrat med ett ramverk för en digital verksamhetsstrategi som kallas See, Think, Do, Care, skapat av webanalysgurun Avinach Kashiuk. Mer om det i ett annat inlägg.

Inte tillräckligt övertygad om att du borde sätta upp mätning för microkonverteringar? Tänk så här då, om du bara mäter macrokonverteringar och bara optimerar alla dina kanaler och marknadsinsatser och sidor på hemsidan som är bra på att driva macrokonverteringar så kommer du inte göra din verksamhets digitala närvaro till det bästa den kan vara. Eftersom du inte optimerar och mäter microkonverteringar, och microkonverteringar kan hjälpa till att driva macrokonverteringar i ett senare skede eftersom de får användaren engagerad.

Emelie Borg eb@impera.se 019- 50 00 133

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys