När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Planera allt och lite till.

Älskar du att planera saker i minsta detalj? Toppen, du kan göra under för ditt företags närvaro på sociala medier. Avskyr du att planera? Då är det dags att du lär dig att älska planering för det behövs om du vill få resultat. Att planera sitt content är mycket svårare än många tror.

Hur skulle din arbetssituation se ut om du inte hade en planering? Skulle du komma ihåg alla deadlines, projekt och möten om du inte skrev ner dem i din kalender? Det känns ganska säkert att säga att de flesta skulle ha det rätt rörigt utan sin kalender.

En del företag upplever att det inte är speciellt ansträngande att uppdatera sina sociala medier, bloggar och liknande. Det är det inte heller, inte för stunden. Men det krävs inte mycket för att något ska komma emellan och det här med att uppdatera börjar kännas jobbigt för det finns ju så mycket annat som behöver göras! Medan andra företag upplever att de inte alls har tid eller ork att uppdatera och det är här en bra och välplanerad contentstrategi kommer in i bilden.

Börja från grunden

Det brukar vara bra att börja från grunden innan man gör ut sin planering. Nedan listar vi några tre bra frågor att börja med:

  • Vem är huvudansvarig för respektive konto?
  • Hur många gånger i veckan ska vi uppdatera?
  • Hur ofta ska kontot bevakas?

Ansvar och roller

Det är en bra idé att utse någon som är huvudansvarig för respektive konto. Det betyder inte att det enbart är den som är huvudansvarig som ska arbeta med kontot och innehållet men en riktigt stressig dag på jobbet är det uppskattat att ha någon som kan prioritera att arbeta med innehållet på sociala medier. Det är viktigt att tänka på att vill man få resultat kan man aldrig låta sina sociala medier, bloggar och liknande vara vilande.

Hur ofta ska vi uppdatera?

Det är viktigt att vara aktiv, speciellt på sociala medier. Mellan tre till fyra inlägg i veckan brukar rekommenderas. Värt att nämnas är att inte spamma flödet med alldeles för många inlägg per dag.  Väldigt få uppskattar att få sitt Facebook-flöde fyllt med fem inlägg per dag från samma användare. Det är också viktigt att komma ihåg att kvaliteten på innehållet inte får bli lidande bara för att uppdatering ska ske snabbt och ofta.

Testa er fram till en början, det är så man lär sig. Hitta den tiden på dygnet din målgrupp är som mest aktiv. Ett tips är att publicera inlägg på morgonen när kollektivtrafiken är fylld, på lunchrasten, på eftermiddagen/kvällen när kollektivtrafiken återigen är fylld och på kvällen när småbarnsföräldrar har nattat sina barn.

Hur ofta ska kontot bevakas?

Vi rekommenderar att bevaka sitt konto minst tre gånger om dagen. Varför? Jo för att synpunkter, kommentarer och frågor ska mötas så snabbt som möjligt, helst inom 24 timmar. Har ditt företag stängt på helger så är det bra om personen får svar kommande arbetsdag.

Ibland kan kunder eller privatpersoner komma med frågor som du känner att du inte har några direkta svar på. Bekräfta att du har sett frågan och meddela att du återkommer med svar så snart som möjligt istället för att försöka ge ett halvdant svar som bara rör till det.

Ta er alltid tid till att svara på de frågor, kommentarer och synpunkter ni får in. Era sociala kanaler speglar ert företag så tänk noga på hur ni vill bli uppfattade. Ingen har blivit populär av att nonchalant låtit frågor och kommentarer stå obesvarade. Ett tips är att besvara frågor med ett personligt tilltal och avsluta det med ditt namn. Det ger ofta ett intryck av att kunder talar med en person och inte en “företagsrobot.”

Tar det aldrig slut?

När de tre grundfrågorna är besvarade är det dags att börja planera ytterligare. Tar det aldrig slut? Nej, det gör det inte. Att jobba med sociala medier och content marketing är nästan alltid långsiktigt. Det är sällan någon tänker “Yes, nu har vi nått 1000 följare! Nu slutar vi uppdatera”.

När man arbetar med sociala medier/content marketing kan det kännas motigt och otacksamt i början och det kan ibland försvåra arbetet. Ingenting är kul att göra när det inte går som man vill, eller hur? Låt det ta tid, det är vårt tips. Kom ihåg Rome wasn’t built in a day.

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys