När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Strategen funderar

"Förr kunde det räcka med att skjuta en hagelsvärm åt det håll som man trodde målgruppen fanns. Nu måste du lära känna individen, människan, psykologin, beteenden, drivkrafter, samtalen, interaktionen."

Förra året var svenska marknadschefers mest eftertraktade kompetens för rekrytering webbutvecklare. Framöver spås det bli webbanalytiker. Räknenissar som ser sälj- och affärsmöjligheter i dina digitala fotspår. Att de skulle bli nyckelpersoner för företagens marknadsföring tror jag det var få som trodde för bara några år sen. The times they are a changin', som Bob Dylan sjöng.

Men, i ett ytterst föränderligt kommunikationslandskap där bland annat det traditionella reklambyråerbjudandet tar stryk, kvarstår reklamteorins fundament. Och det är mer avgörande än någonsin.

Du måste förstå din målgrupp - på riktigt - om du ska nå fram. Skapa engagemang, handling, gillande och rekommendationer i digitala kanaler. Förr kunde det räcka med att skjuta en hagelsvärm åt det håll som man trodde målgruppen fanns. Nu måste du lära känna individen, människan, psykologin, beteenden, drivkrafter, samtalen, interaktionen.

Du måste även förstå det unika värdet i ditt eget varumärke. Det räcker inte längre med att kommunicera hygienfaktorerna - fördelarna i din produkt eller tjänst. Det gör dina konkurrenter också. Folk köper inte bara vad du gör. De köper varför du gör det. De köper din övertygelse, hur du vill förändra världen. En övertygelse som de kan dela och göra till sin egen. Där ligger ofta det unika kundvärdet.

Har du sen en klar bild av just ditt "varför", kan du lättare hitta och äga ett ämnesområde som förknippas med det. Du har din kommunikationsplattform för innehåll, budskap, dialog. 

För några år sen jobbade jag med hälsoföretaget Feelgood och deras gymverksamhet. De hade övertygelsen "träning förlänger våra liv - mer träning till folket", med parollen "träning som blir av".

Det adresserar problemet med våra egna gnagande samveten, att vi missköter vår egen och våra käras hälsa. Att köpa sig fri från detta samvete är "big business" - att köpa ett dyrt gymkort och dyra dojor som sen aldrig används.

Här ville Feelgood upplevas som den aktör som verkligen vill att du använder ditt gymkort för att leva längre. Att sen komma fram till ämnesområdet som Feelgood skulle äga på nätet var inte svårt - motivation till träning. Det blev vårt svampställe för kommunikation, engagemang och dialog. Att sälja motivation till träning, sålde även gymkort. 

Att ha en klart definierad målgrupp, ett relevant innehåll och ett engagerande budskap har alltid varit en självklarhet i reklamteorin. Men någonstans i vår snabba teknikutveckling, har vi blivit fartblinda. Fokus på tekniken har gått före fokus på varför och till vem.

Det har blivit tydligt nu. Så pass att det skapades ett hippt begrepp för det - content marketing. Jag läste en artikel om vad ett gäng gurus förutspådde skulle bli 2015 års marknadsföringstrend. De var väldigt samstämmiga och det stavades - innehåll som engagerar. 

Impera vill kombinera det bästa av alla världar. IT-, webb- och reklamvärlden. Därför har vi det senaste året jobbat hårt med att utveckla våra arbetsprocesser, bredda och fördjupa vår egen kompetens samt rekrytera nya kompetenser. Allt för att stötta vårt nya erbjudande. Ett erbjudande som vi tror kommer göra skillnad för våra kunder i det nya kommunikationslandskapet.

Vår övertygelse är att en förståelse för människans beteenden och drivkrafter, är den enskilt viktigaste förutsättningen för effektiv kommunikation. Oavsett hur mycket tekniken utvecklas. 

Välkommen till den digitala reklambyrån Impera - för en uppkopplad tid.

Dan Berggren db@impera.se 070-786 54 00

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys