När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Varför ska jag tagga mina kampanjer?

Google är väldigt bra på att göra smidiga kopplingar mellan sina egna produkter. Om du exempelvis enbart använder Google Analytics tillsammans med Google Adwords som marknadsföringskanal så behöver du bara göra en koppling mellan programmen.

Du behöver alltså inte ens bekymra dig om att tagga nya kampanjer för att det ska komma in rätt i Analytics. Men, om du som så många andra även annonserar genom andra kanaler som Facebook eller adform så är kampanj-taggning något som du måste bry dig om. Så fort en besökare kommer från en länk som du har kontroll över så bör den taggas om det går och om du vill veta något mer om länken än bara från vilken sida den kom från, exempelvis kampanjnamn eller annonsversion. Vill du dessutom ha all kampanjtrafik under standardrapporten för kampanjer så blir allt lättare om du använder taggning.

Inte är det svårt heller - Google har till och med byggt ett verktyg som gör hela arbetet mycket enklare. Klicka på länken om du är nyfiken på detta verktyg:

 https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Användningen av verktyget är tydlig och på sidan finns det instruktioner på engelska. Du klistrar in URL:en som du vill att besökarna ska landa på när de klickar på kampanjen i den översta rutan och sedan fyller du i lämpliga benämningar i fälten nedan. Google har dokumenterat att det minsta man behöver fylla i är trafikkälla men för att verkligen garantera bra trafik och bra användning i Analytics rekommenderar jag starkt att man fyller i minst tre av fälten - källa, kampanjnamn och medium. Längst ner hittar du sedan den länk som du ska använda när du fyller i var besökaren ska landa, antingen i ditt annonsverktyg eller när du skickar länken till en samarbetspartner eller liknande.

Ett exempel

 

Om du sedan har mer information om annonsen som du vill skicka med till Google Analytics så kan du helt enkelt använda de nedanstående två fälten.

Snart kan alla UTM-kampanjer och liknande som man ska hålla reda på bli ganska många. Så ett sista tips är att ha ett Excell-dokument där du dokumenterar alla UTM-URL:er med en kort beskrivning så att du har koll på vad du har gjort tidigare och kan benämna liknande kampanjer på ett liknande sätt även i framtiden.

Emelie Borg eb@impera.se 019- 50 00 133

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys