När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Varför borde du kräva spårning av din tredjeparts leverantör? Låt mätning vara en dealbreaker

De flesta bokningsmotorer blir bara bättre och bättre på denna biten för de förstår vad viktigt det är och vilken betydelse det har för deras kunder. Många leverantörer har uppdateringar på gång och framtiden ser ljus ut. Men det finns fortfarande leverantörer som inte riktigt har förstått att detta snart kommer kunna vara en dealbreaker. (Det borde redan vara det, men ändå väntar jag fortfarande på den dagen när man skriver till en leverantör för en kunds räkning och de säger att Enhanced Ecommerce ligger färdigt i systemet, inga problem det tar tre minuter.)

Vad är då dealen? Varför är det så viktigt att mäta avslut? Det handlar om kontroll och kunskap. Kunskap är makt, och att veta hur mycket ens pengar som man investerar i marknadsinsatser faktiskt betalar tillbaka är kunskap som på nästa budgetmöte erbjuder makt. Tänk att du faktiskt kan veta vad varje krona i marknadsföring ger tillbaka. Du kan veta vilka sorts kampanjer som lönar sig mest för vilka produkter, du kan anpassa dina annonser och bara synas när din typiska kundgrupp av köpare letar efter dig. Du kan göra konverterings optimerings tester för att öka dina konverteringar. Du kan få ut resultat, du kan veta svart på vitt vad som är bra för din verksamhet och vad du borde sluta med direkt. Du kan utvärdera din insats.

Allt detta är betydligt svårare om din tredjepartslösning för betalning och bokningar inte erbjuder dig spårningsmöjligheter. Hur ska du veta vilka annonser som fungerar och vilka samarbetspartners som driver leads om ni inte kan följa användarens beteende på hela hemsidan? Det blir som att famla i mörker och tar en flera år bakåt i tiden när det kommer till möjligheterna som man faktiskt har. Då blir digital annonsering precis samma sak som tidningsannonsering när man bara bränner alla pengar och håller tummarna att det fungerar. Och på budgetmötet sen så försöker man påvisa relationen till försäljningsökningen, även om det inte är säkert att det är helt sant för det finns inga siffror som bevisar någonting.

Så låt möjligheten till att spåra vara en dealbreaker nästa gång ni väljer bookningssystem. Om inte ekonomen protesterar allt för vilt.

Emelie Borg eb@impera.se 019- 50 00 133

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys