När du vill säga hej

Peter Persson

VD och strateg
019-50 00 122
pp@impera.se

Dan Berggren

Strateg & kreativ ledare
070-786 54 00
db@impera.se

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:

Interaktiva Impera

Få insikter i Imperas visitkort för iPhone.

Min e-postadress

Öppna mejlet i din smartphone.

Du har nu anmält dig till Imperas interaktiva visitkort.

Kunde inte skicka Passbook-länk:

Google Tag Manager: Varför GTM?

Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg för att hantera spårningstaggar på din hemsida. Spårnings taggar är små bitar av kod som plockar upp information om vad dina användare gör på din hemsida. Och ofta har man flera olika sorters spårning på sin hemsida och då kan Google Tag Manager hjälpa en att hålla reda på dem. Man behöver alltså inte använda endast Googles spårningskod för att ha nytta av GTM. Om man känner sig kreativ behöver det inte ens vara spårningstaggar, rent tekniskt kan man skjuta in det mesta i Google Tag Manager om man har ett sådant behov.

Fördelen med att ha sin spårning i GTM är att det blir mer lätthanterligt och överskådligt, allt finns där på samma ställe och om något börjar strula vet man var man ska leta. Spårningskoden blir också mer lätttillgänglig och lättare att ändra och anpassa utan att man behöver ta hjälp av en utvecklare. Om man lägger lite tid på att lära sig GTM så kan man göra enklare förändringar utan att vara programmerare själv. Men om man dessutom kan programmera är möjligheterna många med GTM. Eller vad sägs om att kunna mäta faktiskt tid som användaren är på din hemsida? Eller att kunna få information om vilket väder det är ute när användaren är på din hemsida?

Innan vi blir helt överrumplade av allt vi kan göra med GTM så ska det sägas att i en del sällsynta fall så räcker inte GTM hela vägen, din hemsida kan ha lösningar som inte går att nå från GTM så att man inte kan fånga upp de händelser som man vill. Då måste man komplementera sin kod med kod som en utvecklare sätter in och helt plötsligt har man inte all spårningskod på samma ställe längre.

Men trots att GTM inte är perfekt så väger fördelarna oftast upp nackdelarna och att kunna plocka upp ändringar i kampanjer och strategier snabbt och enkelt och anpassa sin spårning är värt mycket när man jobbar med webben.

Emelie Borg eb@impera.se 019- 50 00 133

datadriven marknadsföring

design

e-handel

Google Analytics

Konverteringsoptimering

marknadsföring

mobilt

SEO

sociala medier

strategi

webbanalys