Så här gör du en sökordsanalys & sökordsplan

Analysfasen för SEO är grunden för att arbetet framåt ska bli framgångsrikt. I denna artikel ger vi dig tips och råd för att komma igång.

Nästan alla använder sig av Google för att hitta information, produkter eller tjänster i alla dess former. Varje sökning som görs på Google kallas för en sökfras, som i sin tur kan brytas ner till specifika sökord.

Exempel på detta kan vara “köpa borrmaskin billigt”, eller bara sökordet “borrmaskin”. I en analys, med rätt typ av verktyg som hämtar in korrekt data, går det att se hur många personer i snitt som skriver dessa ord i sökfältet på Google varje månad. Vi rekommenderar verktyget SEMRush för att insamla data kring sökord.

Sökordsanalys: Avgörande faktor för ett bra utfall

Vid en uppstart av ett SEO-arbete är sökordsanalysen avgörande, och den sätter grunden för hela processen framåt. Syftet med en sökordsanalys är att identifiera alla viktiga sökord som på något sätt går att koppla ihop med din webbplats.

Arbetar du med en webbshop med olika kategorier måste du hitta relevanta sökord- och fraser för de olika segmenten. Det kan även vara så att du hittar sökord som skulle kunna vara viktiga för webbplatsen; men, som idag saknar relevanta landningssidor för sökorden.

Gör en noggrann inventering av webbplatsens viktigaste sidor. Titta på innehållet som finns idag och tänk över vad i texten eller rubrikerna som kan vara sökord på Google. Använd dig sedan av exempelvis SEMRush för att söka dig vidare i verktyget på relaterade sökord.

Sammanställ allt i ett dokument

Alla dessa sökord ska sammanställas och läggas in i ett Excel eller Google Sheets-dokument, som blir din sökordsplan. I sökordsplanen bör det finnas kolumner med sökord, sökvolym (antal sökningar per månad) och landningssidor för sökorden.

Den sista delen är särskilt viktig, särskilt när man arbetar med sökordsplaner innehållande tusentals sökord. Det går inte att understryka tillräckligt att lägga till lämpliga landningssidor i sökordsplanen; dels för att göra dokumentet mer hanterbart, men, även för att innehållsskrivandet blir effektivare i framtiden.

Vill du ha hjälp med att göra en sökordsanalys, och en sökordsplan? Kontakta oss idag för rådgivning och hjälp!

Bygg förutsättningar för SEO

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.