UX-design

Webbdesign

UX står för “user experience“, det vill säga användarupplevelse. Användarupplevelsen kan appliceras på alla steg i kundresan. Från hur kunden hittar ert erbjudande och tar ett beslut att ta del av det, till att uppleva erbjudandet/produkten och att vilja göra det igen. Helt enkelt - ni har en bra produkt och vi på Impera fokuserar på att hjälpa era kunder att hitta er, att förstå värdet av ert erbjudande och att vilja ta del av det. Om och om igen.

UX-design: Navigation och upplevelse

Vi på Impera har valt att dela upp UX-design i två delar: navigation och upplevelse.

Först går vi igenom er webbplats för att se att struktur och navigation stödjer era mål men främst, era besökares mål. Här jobbar UX-designern tillsammans med våra experter inom webbanalys, sökmotoroptimering (SEO) och konverteringsoptimering (CRO).

Tillsammans med webbanalytikern tittar UX-designern på existerande data från er webbplats för att till exempel se var besökare fastnar i flödet eller upptäcka vad som fungerar riktigt bra. Med vår SEO-expert ser vi sedan till att webbplatsen är lämpligt strukturerad för sökordsoptimering så att blivande kunder kan hitta till er från Google. Sist kontrollerar vår CRO-expert det föreslagna flödet som UX-designern tagit fram och föreslår förbättringar.

När strukturen och navigationen är bestämd fokuserar vi på känslan för era besökare. I detta steg tittar vi på hur vi kan förstärka intrycket med grafik, media och text för att framhäva ert erbjudande och varumärke ännu mer. Ibland genom tydlighet och professionell framtoning, ibland genom lekfullhet och oväntade inslag.

UX-design baserat på data

Webbanalytikern är UX-designerns bästa vän - och fiende - som med hjälp av hård data kan peka ut vad som funkar - och vad som inte funkar. Den digitala världen är under ständig utveckling och erbjudanden, navigation och bildspråk som fungerade för ett år sedan kanske inte ger samma resultat idag. UX-designern och webbanalytikern jobbar löpande med er webbplats för hitta eventuella flaskhalsar och ta fram förbättringsförslag.

Beprövat ramverk för en friktionsfri kundresa

På Impera utgår vi i många av våra projekt med en strategi som sätts genom det digitala ramverket “See-Think-Do-Care”, där tar vi hänsyn till alla delar i kundresans olika stadier. Ramverket lägger en bra grund för UX-designerns mål - att ge era besökare en friktionsfri kundresa.

 

Ska vi ta ett första möte?

Miho Shinkai
UX/UI-designer
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Miho Shinkai
UX/UI-designer
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.