Du har en historia. Berätta den.

PUBLICERAT AV Dan Berggren 2016-02-15
Att ett engagerande innehåll kan wow:a kunden och skapa en relation till varumärket. Att känna tillhörighet och i förlängningen också en lojalitet till varumärket. Det är det som content marketing handlar om.

Tänk dig en säljare. En sådan där gammaldags dörrknackningsförsäljare som krängde mattor eller knivar eller kanske en dammsugare. På den tiden det inte fanns klickbar försäljning. Försäljaren var förmodligen inte sen med att berätta hur fantastisk den där produkten var. Men ännu viktigare – kanske berättade hen en liten anekdot om när den gjorde sitt jobb som bäst, hur misstaget i fabriken visade sig bli en succé eller hur uppfinnarens excentriska städande var det som lade grunden till allt.

Det är egentligen det allt handlar om. Att ett engagerande innehåll kan wow:a kunden och skapa en relation till varumärket. Att känna tillhörighet och i förlängningen också en lojalitet till varumärket.

Idag kallar vi det content marketing. Och det har blivit stort. Riktigt stort. Företag, stora som små, hänger sig åt att skapa engagerande innehåll (liten ordlista: content) som de sedan publicerar i egna kanaler (liten ordlista: content marketing). På så sätt blir många företag sin egen mediekanal, plötsligt helt oberoende av olika typer av massmedier. Och det i sig ger ringar – i dagens, något torftiga papperstidningsvärld, går journalister från tidningar till företag för att jobba med det de kan allra bäst. Engagerande innehåll.

Alltså. Content marketing handlar om att ha en pågående process att ta fram och sprida relevant och engagerande innehåll, som gör en möjlig besökare till kund.

Det kanske är ungefär här du tänker: Var börjar jag? 

Vi förstår. Men det där frågetecknet är det första steget till en riktigt bra innehållsstrategi. Eller content marketing-strategi om du så föredrar.

Vi rekommenderar att du tar dig en funderare på följande frågor. Som en slags uppstart till ditt framtida, fantastiska och engagerande innehåll.

Vilken typ av kund vill du nå?

Vad intresserar den kunden?

Vad har du för innehåll idag?

Vad kan du bjuda på – kunskap, information eller kanske underhållning?

Vad gör din verksamhet unik?

Dan Berggren

Strateg