Framtidsspaningarna haglade på Digital Summit 2019

PUBLICERAT AV Kim Jakobsson 2019-05-06
Oj, vilken grej va? Årets Digital Summit gick av stapeln 2 maj och det var en väldigt lyckad tillställning, om vi tillåter oss själva att vara så självsäkra. Vi uppskattar verkligen engagemanget från alla besökare som möjliggjorde denna dag. Och inte minst de fantastiska föreläsarna.

Vi imperanier har arbetat som flitiga små bin de senaste veckorna för att få denna dag att gå ihop. Vi hade som mål att göra årets event större än tidigare, någonting som vi tror att vi lyckades med. Spännande föreläsare och expertråd från Imperianerna som svarade på frågor om SEO, PPC och Webbanalys.

Novahuset fylldes snabbt med besökare under torsdagsmorgonen. Tidigare år så har Impera anordnat Digital Summit i konsertsalen på Musikhögskolan. Detta år kände vi för att vara lite äventyrliga, vilket resulterade att valet av lokal föll på Novahuset. En byggnad med modern arkitektur, som på ett bra sätt speglar både universitetet och vad Digital Summit står för.

Google pratar om framtiden för konsumenter i den digitala eran

Carl Wåreus, Head of Agency på Google, sparkade igång förmiddagen på Novahuset. En energifylld föreläsning – som var både personlig och målande. Carl pratade om framtiden för konsumenter i en alltmer digital värld, och mer specifikt hur olika typer av röstkommandon i enheter kan komma att bli en vanligare funktion i framtiden. Google har varit duktiga på att sälja deras Google Home-enheter i Sverige, och vi börjar se dessa apparater både här och där.

Vi på Impera har självklart en sådan här liten lymmel på kontoret, som i tid och otid börjar snacka då någon i förbifarten nämner ordet Google. Vi är bara i begynnelsen av denna teknik, och Carls vision är att röststyrda enheter ska bli smartare och kunna förenkla vardagen för människor.

Digitala strategier för framtidens bostäder

ÖBO var på plats under årets Digital Summit. Jonas Tannerstad, chef för el & automation, berättade om hur ÖBO bytte strategi för cirka 15 år sedan och hur de då såg digitaliseringen som en möjlighet för att bygga smartare bostäder som ger så lite klimatavtrycks om möjligt. ÖBO är en av de större hyresgästföretagen i Sverige, och de växer så det knakar. De är en viktig del i den omfattande tillväxten som pågår i Örebro och att tänka på klimatet är viktigt när städerna samtidigt måste förtätas.

Nuförtiden räcker det inte med att smälla upp ett par hyreshus där och där. Den gamla skolans byggteknik flyger inte idag, helt enkelt. Moderna hus kräver moderna lösningar. Jonas pratade om så kallade “smarta hus” – som konstrueras för att skapa så litet klimatavtryck som möjligt. Hans föreläsning fick oss att reflektera över framtidens hus, och hur denna marknad håller på att förändras.

Terminator + Bee Movie =BeeScanning

Okej, riktigt så är det ju inte. Men det är en spännande tanke – att föra samman något så analogt som en biodling med en toppmodern A.I. (dock inte lika ondsint som Skynet). Björn Lagerman är mannen bakom företaget och mobilappen BeeScanning som används för att analysera och upptäcka skadedjur i bisamhällen. Appen sprids idag till användare över hela världen och Björn och hans team har vunnit många priser för sitt innovativa arbete.

Vi var väldigt glada över Björns medverkan på Digital Summit, och ser fram emot att följa hans resa ytterligare när BeeScanning tar hela världen med storm tack vare sin innovation.

Forskning, forskning, forskning

Forskar-duon bestående av Johan och Peter från Örebro universitet hade en intressant föreläsning om hållbar energi, i en marknad som är i snabb förändring. Framtidens elmarknad utvecklas i en snabb takt, vilket gör att både elbolagen och konsumenterna måste anpassa sig för den nya eran av energiproduktion.

Hur ska vi förstå framtiden?

Johan Cedermark från Brightn avslutade årets Digital Summit med bravur. Johan är verkligen ett rejält knippe med energi, och vi tror att vi kan tala för de flesta av oss när vi skriver att han fick våra hjärnor att gå på högvarv under föreläsningen. Snacka om intressanta tankar!

Impera tuggar sökmotoroptimering, Pay Per Click och webbanalys

Karin, Emelie och Sebastian var på plats och svarade frågor kring några av de tjänster som vi tillhandahåller här på Impera. Det fiffiga med vår affärsbyrå är att ett stort antal specialister arbetar under samma tak, vilket underlättar kommunikationen mellan alla avdelningar.

Och mycket hänger ju ihop. PPC (Pay Per Click) är ett effektivt sätt att snabbt få in trafik på en sajt. Medan SEO (sökmotoroptimering) är ett mer långsiktigt arbetssätt för att öka den organiska trafiken. Sedan har vi ju den oerhört viktiga webbanalysen, där våra experter ser över beteendet på en sajt. Vad är det som fungerar bra, eller mindre bra?

Vårt gäng hann inte besvara alla de frågor som kom från publiken. Vi är glada över engagemanget kring dessa specifika tjänster. Du kan läsa mer på våra tjänstesidor om du har ytterligare frågetecken, eller kontakta en av våra experter idag och få råd om din väg framåt.

Vi ses väl nästa år?

Slutligen vill vi passa på att tacka alla som deltog på Digital Summit 2019. Vi brinner verkligen för det här, och vill självklart att eventet ska fortsätta att växa. Vi vill även tacka Sallad& som försåg oss med mat under dagen.

Håll dig uppdaterad på vår eventsida över vad som sker framåt. Och har du frågor som rör några av våra tjänster – tveka inte att kontakta oss.