Hållbarhetstänk sätter inte stopp för Black Friday-konsumtion

PUBLICERAT AV Sebastian Jansson 2019-12-12
Vi har nyligen landat igen efter en av branschens mest intensiva försäljningsperioder, den svarta dagen som numera snarare handlar om en svart vecka. Vi har slagit försäljningsrekord för våra kunder, men det har inte varit ett lätt arbete och det är långt ifrån över. I år låg Black Friday närmare starten av julhandeln, som även den är intensiv period när vi pratar om digital marknadsföring.

Klarna uppger att de uppskattningsvis hanterar omkring hälften av alla transaktionerna inom svensk ehandel, gick direkt efter Black Friday ut på lördagen med att försäljningen ökade med 14%. En del menade då att det är en förhållandevis låg ökning jämfört med fjolårets ökning om 31% på själva dagen. Men det är 14% ökning på tidigare års 31% ökning i ren försäljning. Det är fortfarande på väg uppåt, om än i en annan takt. 

Den svarta veckan

Det som har hänt är att vi nu ser en tendens av företag att köra rabatterade priser hela veckan - Black Week. Klarna konstaterade i samma rapport att perioden innan Black Friday, det vill säga måndag - torsdag, resulterade i en försäljningsökning om 55% jämfört med 2018. Ökningen för hela veckan är enligt Klarna 30%.

Hållbarhetstänket allt viktigare

Trots att vi lever i ett “slit-och-släng-samhälle" som andas medvetenhet om konsumtionens påverkan på miljön, där vi drömmer oss tillbaka till att reparera våra saker snarare än att konsumera nya, så visar siffrorna efter årets Black Friday och Black Week något helt annat.

Enligt en artikel i Dagens Handel som släpptes dagen innan Black Friday, baserat på en undersökning Klarna hade gjort, så hade fler än hälften av svenskarna uppgett att miljö- och hållbarhetsfrågor blivit viktigare för dem under året. Deltagarna i undersökningen uppgav även att det skulle påverka deras konsumtionsbeteende under Black friday och julhandeln.

Har hållbarhetstänk och kritik mot konsumtion gett utfall i försäljningen?

Nej, inte direkt.

I en artikel i Expressen, två veckor innan Black Friday, menade Jonas Arnberg, vd vid HUI Research att de inte ser någon effekt i siffrorna av ett ökat hållbarhetstänk. När vi själva tittar på försäljningsrapporten som Klarna gick ut med dagen efter Black Friday, kan vi även efteråt konstatera att försäljningen fortsätter att öka. 

Med anledningen att Black Friday hamnade en vecka senare i år, spås det nu att julhandeln kommer bli påverkad negativt då fler passar på att köpa julklappar till ett rabatterat pris. Huruvida det är sant kommer vi få se när vi nu lämnar 10-talet och går in 20-talet. 

Ja, jag är en hycklare med.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag själv “passade på” att fynda saker under Black Friday, men för egen del handlade det om att uppdatera min vinterrock som jag har använt i över 7 år. Jag har lagat den tillräckligt många gånger, både själv och hos skräddare för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att inte införskaffa en ny. 

För vår del på Impera fortsätter arbetet med försöka nå ökad försäljning online för våra kunder, oavsett vad för köpbeteenden som förväntas av klimatsmarta medborgare talar siffrorna för att vi fortsätter handla. Jag tror snarare vi måste ställa oss frågan om vi faktiskt behöver de saker vi köper? 

Jag såg behovet av en ny rock, en ny rock vart sjunde år låter rimligt i min värld.