Lyft blicken och berätta!

"Det finns alltid en historia att berätta. Berättelsen som skapar spänst, nyfikenhet, förgyller varumärket och ger mottagaren en bild av en själ och ett varmt hjärta. Rätt berättad, med precision och uträknad strategi, kan storytelling ge varumärket exakt den knuff det behöver för att märkas bland alla andra."

”Vi har väl inget att berätta…”.

Jag vet inte hur många gånger jag mötts av kunder som är mer än lovligt blygsamma. Just deras företag jobbar på och det som händer innanför väggarna stannar där. Och till slut – faller i glömska.

Så fel. Så synd. Så slösaktigt. Det finns alltid en historia att berätta. Berättelsen som skapar spänst, nyfikenhet, förgyller varumärket och ger mottagaren en bild av en själ och ett varmt hjärta. Rätt berättad, med precision och uträknad strategi, kan storytelling ge varumärket exakt den knuff det behöver för att märkas bland alla andra.

Ta det modiga fastighetsbolaget som exempel. ”Berätta med dina ord hur det gick till när jag köpte en av Stockholm mest kända fastigheter, Magnus”, sa VD:n. Efter några öppenhjärtiga samtal klarnade bilden av något som sker varje dag, men som ändå bär på en unikitet väl värd att berätta.

Storytelling handlar till stor del om att lyfta guldkornen, se detaljerna och dramatisera utan att förvanska. Därför blev berättelsen om ett fastighetsköp en historia om en dröm, 14 koppar kaffe, en västgötsk tyghandlare och en utebliven folkstorm. Och allt med bolagets varumärkeslöfte som bomull runtom.

Det här var storytelling i form av det skrivna ordet. Men det finns en hel bukett med uttryckssätt. Bilder, rörlig media, podradio, infografik och det personliga mötet. Det som händer sedan är det magiska, när storyn berättas vidare, får vingar och färgar logotypen i klara, vackra färger.