Want, need, love!

PUBLICERAT AV Dan Berggren 2018-10-22
På tal om det där med trender inom e-handel. Det sociala har sedan länge exploderat. Och med tiden även förändrats. Olika communitys tar till vara på unika intressen och det sociala får plötsligt ett tydligare fokus. E-handeln har helt enkelt nått sociala medier.

Wanelo är ett amerikanskt community som har tagit social shopping till en helt ny nivå. Med 350 000 kopplade butiker och drygt 20 miljoner produkter kan användaren botanisera i världens största köpcenter, direkt från mobilen.

Wanelo (från uttrycket Want, Need, Love, för den som undrar) baseras, kort sagt, på produkten och en snabb tillfredställelse av ha-begäret. Tjänsten skapades i ren frustration över svårigheten att hitta unika märken och butiker i det vanliga köpcentret. Wanelo ger dig möjlighet att följa dina favoritmärken och butiker och användaren kan skapa önskelistor, samt följa andra användare, märken och butiker.

Till skillnad från andra sociala communitys, hoppar Wanelo direkt till köpprocessen. Det unika är att varje produkt är länkad till en onlinebutik och att små såväl stora märken får komma ut i rampljuset, då allt kokar ned till om användaren gillar en specifik produkt. Här struntar man helt enkelt i att ”gilla” en produkt, du går direkt vidare till butik och begäret är stillat!

Så, ta en titt på Wanelo och fundera några varv på det där med e-handel. Wanelo hittade en unik nisch och ett stort hål i marknaden, vilket också resulterade i boom utan dess like – från 1 miljon följare till drygt 11 miljoner följare på två år!

Dan Berggren

Strateg