November 2018 tog Impera över PPC-annonseringen för Arken Hotel & Art Garden Spa. Under tiden som Impera haft kontot har vi sett en ökad konverteringsgrad med 61%, och en ökning i intäkt per satsad krona på digital marknadsföring med 143%. Detta baserat på data för de senaste tio månaderna jämfört mot de tio månader föregående period innan Impera tog över kontot.

Summering:

Arken Hotel & Art Garden Spa är en lyxig spa-anläggning med hotell i Göteborg. Betald annonsering i hotellbranschen innebär att du konkurrerar med både andra anläggningar och Online Traveling Agencies. En svår marknad att slå sig in på med andra ord. Våra PPC-specialister på Impera justerade om buden helt och lade om strategin för annonsering.

Så här lyckades vi med att öka intäkten per satsad marknadsföringskrona med 143 % och ökade konverteringsgraden med 61%.

Synergi som gynnar kunden

Arken har tidigare haft ett samarbete med en av de större SEM-byråerna i Sverige. Och i jämförelse är Impera små, men vi var säkra på att vi kunde utveckla och förbättra PPC-arbetet för Arkens sajt. Impera var inte helt gröna på kunden när vi tog över kontot, dock. Vi hade gjort en del webbrelaterade insatser innan, så vi var bekanta med dem sedan innan.

Vi fick möjlighet att samordna och göra helhetsgreppet på sajten. Det är just detta som gör oss så starka. Våra specialister inom respektive tjänsteområde arbetar i en synergi som gynnar kunden. Istället för att ta hjälp av flera olika byråer som sköter exempelvis webbanalys, PPC och SEO – så gör Impera allt. Rubbet!

 

Utmaningen 

Den enskilt största utmaningen med Arken är att de fajtas med både hotellbranschen och alla Online Traveling Agencies, som exempelvis Booking och Expedia. Dessa sajter kör stenhårt på PPC – vilket gör att det är ett konkurrenssatt område.

Det första vi gjorde var att analysera kontot för Arken -  vad var det som fungerade bra, och mindre bra? Vad saknades? När vi tog över kontot hade vi mycket data att gå på, då de använt sig av PPC-annonsering under en lång tid med gamla byråer. Vi kunde använda oss av datan och se över konkurrenssituationen. 

Baserat på hur Arken låg till lade vi om buden helt och hållet. Vi visste att Arkens sajt hade en bättre Quality Score jämfört med många andra domäner, tack vare ett grundligt utfört arbete av Impera. Det gör att det blir billigare att annonsera per klick, och därför kunde vi lägga oss på en lägre summa – och trissa upp priserna för konkurrenterna.

Marknaden för hotell är så stor att det är helt orimligt att köpa hela området. Vi var tvungna att hitta ett mer effektivt sätt att arbeta med de pengar vi hade att röra oss med.

Imperas strategi

Vår PPC-strategi var inte att vildsint slå oss in för att ligga på toppositionen på Google. Vi budjusterade och gick mot en bättre kostnad per konvertering – istället för att klappa sig på ryggen för att kunna ligga på förstaplats i sökresultatet.

Många i branschen har en uppfattning om att det är bäst att ligga på “plats ett på Google”. Men sanningen är den att om du inte har budget till att äga den ytan behöver du lägga om strategin. Ett fel många byråer gör med betald annonsering är att de slösar pengar omkring sig bara för att göra en typ av statusmarkering. Det blir en prestige-grej som lätt går överstyr.

 

Öppet mål för Impera

SEM-byrån som tidigare förvaltade Arkens annonseringskonto körde med en strategi likt denna. Höga bud för att ligga på toppen. I denna bransch kommer många skott och passningar från ena sidan av planen – och både hotell- och resesajterna slåss om utrymmet. Andra aktörer går på sökord med stora sökvolymer, medan Impera utnyttjar mängden ovanliga sökningar där konkurrensen inte är lika hård.

Detta lämnade ett öppet spelrum med målchans för Impera då den resterande delen av fotbollsplanen inte utnyttjades. Där kunde vi justera buden för att gå mot mer effektiva resultat. 

 

Ett resultat som inte går för hackor

Sedan vi tog över Arkens konto i november 2018 har vi sett en ökning i intäkt per marknadsföringskrona med 143%. Konverteringsgraden har gått upp med 61%, och denna siffra återspeglar antalet personer som faktiskt har bokat boende på hotellet.

Impera har även ökat antalet klick med hela 58%, vilket gett ett stadigt flöde med trafik till sajten.

 

Ett grundligt förarbete – recept för framgång

Impera har inte bara arbetat med PPC för Arken, utan vi står bakom den nya sajten. Med hjälp av insikter från våra webbanalys-specialister visste vi hur webben skulle struktureras på bästa tänkbara sätt, från start. Sajten hade ett SEO-tänk från början, vilket gjorde att det inte skedde någon drastisk dipp i den organiska trafiken.

Strukturen för Arken var lätt för Google att indexera helt enkelt. Imperas grundliga arbete och strategi för betalda annonser har gjort Arken Hotel & Art Garden Spa till ett av våra bäst presterande konton.

Illustration av fotbollsplan.

Prata med en specialist

  • Patric Klingberg

  • SEM Director

  • pk@impera.se

  • 019 - 50 00 139

Jag kan ringa upp dig

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:
  • Patric Klingberg

  • SEM Director

  • pk@impera.se
  • 019 - 50 00 139