Automatiserad marknadsföring gav PLC Sweden 50% högre intäkt i e-handeln

PLC Sweden förser industrier med reservdelar till bland annat styrsystem som inte längre produceras. De arbetar med fler än 320 olika fabrikat som Mitsubishi, Beijer och Siemens PLC Sweden säljer inte bara produkter – de utför även reparationer av alla möjliga elektroniska enheter. Det mesta du kan tänka dig faktiskt.

 

Vad är ett typiskt styrsystem som PLC Sweden arbetar med, då?

Styrsystem används i flera sammanhang. Exempel är system som styr maskiner i stora fabriker eller system för infrastrukturen i Stockholms tunnelbana. Idag finns det en rad äldre styrsystem som är standardiserade applikationer av olika slag. Dessa har en lång medellivslängd och kan tuta på i uppemot 30 år eller mer.

Problemet är att tillverkarna erbjuder support under en begränsad period för systemen – innan de glöms bort helt och hållet.

Det PLC Sweden gör är att de köper upp system som sätts ur drift. Sedan styckas styrsystemen upp och säljs som komponenter i stora delar av världen. Sammanlagt har PLC runt 100 000 produkter.

Om det uppstår fel i ett styrsystem är det oftast väldigt bråttomdå delar av eller hela verksamheten hos kunden kan avstanna. Därför är det viktigt att enkelt och snabbt kunna hitta en sajt som erbjuder service för dessa system.

 

Utmaning

Fånga så mycket global trafik som möjligt av de som ligger närmast köp, d.v.s. de som står med ett trasigt styrsystem och snabbt behöver ha fram en fungerande reservdel.

 

Taktik

När någon får driftstopp på ett styrsystem var tesen att de ansvariga som upptäckte felet gjorde en sökning på Google med serienumret på maskinen som felade. Vårt mål var synas på dessa sökningar med hjälp av Google AD.

Men, hur hanterar vi bäst över 80 000 produkter med unika serienummer? Och hur ser vi till att kunderna hittar rätt i sina Google-sökningar?

 

Lösning

PLC Sweden hade sedan tidigare använt sig av Google Ads men insåg att deras produktsortiment uppdateras konstant. Och, att manuellt uppdatera annonser är en otroligt tidskrävande uppgift.

Det Impera gjorde var att skapa automatisering från affärssystemet mot Google Shopping, samt ett regelverk för att kunna generera ett stort antal sökannonser för ett antal olika marknader.

Med hjälp av flödet kunde Impera automatisera marknadsföringen för alla 80 000 produkter och skapa annonser som riktar sig direkt till personer som söker på det serienummer som tillhör det felande styrsystemet.

Till detta sattes också retargering via Googles displaynätverk upp på övergivna kundkorgar

 

Resultat

Februari 2020 jämfört med februari 2018 (innan lösningen lanserades):

  • 140% högre trafik
  • 50% högre intäkt i e-handeln