Så bör du i besöksnäringen jobba med din digitala marknadsföring under Coronatider

2020-03-18

Corona har skakat om hela besöksnäringen i Sverige. Konferensbokningarna har slagit stopp, företagsevent avbokas och även privatpersoner blir osäkra på hur de ska hantera planerade semestrar framåt. Den stora frågan man ställer sig är: Vågar vi boka något nu? 

De senaste dagarna har vi på Impera kraftsamlat för att dra insikter åt våra kunder. För det finns insikter att dra, och de företag som som genast vänder den negativa trenden till att se möjligheterna i läget har just nu allt att vinna.

Här är några av de insikter vi vill dela med oss av till dig som vill vända en dykande kurva för onlineförsäljningen och öka konverteringen.

Offensiva insatser du bör ta tag i:
Tydliggör på webbplatsen hur ni hanterar Corona
Tydlig Corona-information är just nu den viktigaste texten på hela webbplatsen. Och den ökar konverteringen. Kunderna vill veta hur ni hanterar läget och känna sig trygga i att ni gör allt ni kan för att skapa en bra/ren besöksmiljö. Besökaren vill känna att ni tar hand om dem, och personalen. Ett bra exempel är vår kund https://yasuragi.se/, som har lagt in en popup-ruta direkt när du kommer in på sidan.

Tydliggöra gynnsamma avbokningsvillkor
Generösa bokningsvillkor ökar konvertering, t.ex. att kunden kan om- eller avboka sin vistelse vid sjukdom utan kostnad. En rekommendation är att erbjuda ombokningar fram till sista april utan kostnad. Lyft även denna information tydligt på webbplatsen.

Säkra upp potentialen med Google ads
CPC (cost per click) för Google ads har i dagsläget sjunkit med 30-50% vilket ökar lönsamheten. Konkurrensen har minskat drastiskt på marknaden och det finns möjlighet nu att ta marknadsandelar genom att jobba proaktivt.

Om du i detta läge prioriterar att öka volymen före maximal lönsamhet, se också över strategin för Google ads. Styr leverantören utifrån ett avkastningsmål, t.ex. 1000% på annonskostnaden, och ge leverantören uppdraget att skapa maximal volym ovanför det lönsamhetsmålet, istället för att leverantören ska arbeta mot en fast månadsbudget.

Kommunicera och marknadsför i sociala medier
När informationen  om hur ni hanterar Corona, samt de nya bokningsvillkoren, finns på plats bör ni snabbt kommunicera detta i era sociala medier. Skapar ni speciella erbjudanden för presentkorten? Gör en kampanj av det.

Ett bra exempel på hur det kan kommuniceras är Örebro Saluhall. Här gjorde vi omgående en kampanj som kommunicerar deras insatser för en ur Corona-synpunkt bra mötesplats. Vi lyfte tydligt att de kan erbjuda take away och att utkörning nu finns som alternativ. Kampanjen har fått ett fint mottagande och genererat många delningar.

Detta söker svenskarna på just nu 
Sökningar på anläggningsnamn och Corona ökar just nu. Det kan du bemöta genom att arbeta med begrepp som "säkerhet" och "trygghet" i brandannonseringen i Google ads.

Det finns också just nu ett ökat tryck på sökningar på olika typer av intressen i combination med Corona, t.ex. "Semester och Corona" och “Barnsemester och Corona”. Här behöver ni skapa en landningssida som matchar detta samt sätta upp nya sökkampanjer för dessa fraser. Andra tänkbara sökord att jobba med är hemester, svemester och stay-cation. Det ser just nu ljust ut för semester på hemmaplan framåt - både superlokalt och i Sverige i stort.

Paketera en skön arbetsmiljö för hemmajobbare
Allt fler är hemma och arbetar nu. Om möjligt, paketera någon form av erbjudande i form av en jobbweekend med guldkant, kanske till och med möjlighet att få maten levererad till dörren. Just nu ökar intresset för att jobba på distans från en miljö som ger energi, eftersom många redan är trött på begränsningarna i rörelsefriheten samtidigt som de har pengar över på grund av avbokade utlandsresor.

Sälj presentkort till lojala kunder som vill stötta
I USA vädjar många företag till lojala kunder att handla av dem för att hjälpa dem igenom denna svåra tid. Detta skulle kunna appliceras på ett presentkort till er verksamhet - köp det nu för att stödja XXXX och använd det i sommar eller i höst. Addera om möjligt något extra värde som lockar dem att köpa presentkortet just nu. Kanske dubbla medlemspoäng eller en välkomstdrink på köpet när presentkortet nyttjas. 

 

Vill ni ha hjälp med ovanstående arbete?
Kontakta Peter Persson, pp@impera.se eller Johanna Bister, jobi@impera.se