SEO-illustration. Limegrön bakgrund med en figur som hanterar

SEO i lågkonjunktur

I lågkonjunktur är det extra viktigt för företag att vara synliga på nätet och attraktiva för sina målgrupper. En bra sätt att öka sin synlighet är genom att använda sig av SEO, eller sökmotoroptimering.

SEO handlar om att optimera sin webbplats och innehåll för sökmotorer, så att den lättare hittas av målgruppen när de söker efter produkter eller tjänster som företaget erbjuder. Genom att ha en stark SEO-strategi kan företaget öka sin placering på sökmotorns resultatsida, och därmed öka möjligheten att få klick och besök från intresserade kunder.

Lägre konkurrens i lågkonjunktur

I lågkonjunktur kan det vara lättare att få ökad uppmärksamhet genom SEO, eftersom konkurrensen om kunderna kan vara mindre än under högkonjunktur. Det kan också vara ett bra tillfälle att satsa på SEO, eftersom det är en långsiktig strategi som ger resultat över tid.

En annan effekt vi sett på Impera är att kostnaden per klick i t.ex. Google Ads blir lägre från bra SEO-skrivna sidor samtidigt som många andra företag just stryper marknadsföringsbudgetarna. Det ger dig dubbel effekt under lågkonjukturen där SEO sänker CPC i Google Ads samtidigt som kostnaden per klick generellt sänks av att färre företag är med och tampas om samma sökord.

För att ge ett konkret exempel så sänkte vi CPC med ca 15 % från att inte haft SEO för en sida, samtidigt som sidan i sig började generera ca 30 % högre konverteringsgrad från både den organiska trafiken och den betalda trafiken!

När du väl har implementerat SEO-moment kommer de att fortsätta ge resultat i år framåt, och under en lågkonjunktur är det ett perfekt tillfälle att bygga upp auktoritet och synlighet när marknaden är som trögast. För det kommer ju att vända så småningom.

Det finns många olika saker som kan påverka en webbplats SEO-prestation, som exempelvis laddningstid, användarvänlighet och innehållets relevans och kvalitet. Genom att ta hänsyn till dessa faktorer kan företaget förbättra sin hemsidas SEO-prestation och öka sin synlighet på nätet.

Ha tålamod

Det är viktigt att komma ihåg att SEO är en långsiktig strategi och att det kan ta tid innan man ser resultat. Det är därför viktigt att vara tålmodig och att fortsätta jobba med sin SEO-strategi även under lågkonjunktur. Genom att satsa på SEO kan företaget öka sin synlighet på nätet och attrahera nya kunder, även under svårare tider.

Vill du ha hjälp med SEO? Kontakta oss idag för ett förutsättningslöst möte!

Ska vi ta ett första möte?

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.