1,7 till 4 gånger effektivare marknadsföring med hjälp av målgrupper och GDPR

PUBLICERAT AV Erik Gestrinius 2019-03-27
Nyligen har vi på Impera genomfört en del tester på flera av våra kundkonton med stor framgång med hjälp av specialgjorda målgrupper i Google Analytics som vi skickar in i Google Ads.

Konverteringsoptimering

Det vi kan se är att klickfrekvensen och konverteringsgraden ökar markant när vi använder oss av en kombination, eller hybrid om du så vill, av remarketing på sökannonser (RLSA eng. Remarketing Lists for Search Ads) och annonsformen dynamisk sökannons (DSA eng. Dynamic Search Ads).

För generella sökkampanjer som inte innehåller några varumärkesord ser vi att klickfrekvensen i genomsnitt ligger på ca 5,8 % och konverteringsgraden på ca 1,73 % för Imperas MCC-konto under februari 2019.

För våra testkampanjer, som är en kombination av DSA & RLSA i Google Ads, ser vi en klickfrekvens på ca 23,56 % och en konverteringsgrad på ca 3,05 %.

Det är en förbättring av klickfrekvensen med en faktor på fyra.

För konverteringsgraden är den en förbättring med en faktor på 1,7.

BAM! Succé! Kontona fick precis mer relevant trafik och konverteringar!

Men som i alla solskenshistorier finns det givetvis fläckar på den här solen också.

Nackdelen med denna hybridkampanj av målgrupp (alla användare som varit på webben de senaste 540 dagarna) och att Google själv matchar rubriken i annonsen med det målgruppen söker efter på Google samt matchar sökningen till en av webbens landningssidor, är att den inte är så stor sett till trafikvolym.

Det säger sig nästan självt. Man kan inte få mer trafik än storleken på målgruppen som varit på webben samt att de sedan måste skriva in en fras i Googles sökmotor som Google också har indexerat din webbplats som relevant för.

Men när det kommer till optimering av digital marknadsföring är det “många bäckar små” som gör de stora vinsterna över tid.

Impera hjälper er med digital marknadsföring

Jo, det som måste till för att man ska kunna använda denna typ av guldklimpar i sitt Google Ads-konto är att man har en GDPR-policy på webbplatsen, i sidfoten (bonus #1: det ökar också kvalitetsresultatet i Google Ads för landningssidan som också resulterar i en något lägre klickkostnad).

Har du inte en integritetspolicy om vilken data du samlar in om användarna behöver du verkligen skaffa dig en sådan så att du har tillåtelse av Google och EU att använda dig av målgruppsdata från Google Analytics som du skickar in i Google Ads.

Bonus #2: Identifiera dina webbplatsbesökares sökbeteende

Vad den här kampanjformen även resulterar i är att få information om vad dina webbplatsbesökare har för sökbeteende och som Google bedömer som relevant för din webbplats som du inte hade fått reda på annars. För att vara helt ärlig så var det faktiskt av den anledningen vi på Impera testade denna hybridkampanj. Vägen till det perfekta Google Ads-kontot går ju som bekant genom en snårig stig av kontinuerligt testande och optimerande.

Och när vi kom över en sådan guldklimp kan vi inte vara så själviska så att vi inte delar med oss av kunskapen.

Bonus #3: Lägg till alla målgrupper som observationssegment i Google Ads

Genom att ha en GDPR-vänlig integritetspolicy och att då kunna använda sig av specialgjorda målgrupper baserade på dina webbplatsbesökares beteenden så kan man även lägga på dessa målgrupper som “observationssegment” på dina sök-kampanjer.

Det låser upp djupare insikter om din marknadsföring. Du kan till och med justera dina bud i Google Ads baserat på dessa segment av målgrupper. När Google ändå öppnade för att lägga till “In-Market”-, “Affinity”-, ”Similar audience”- och retargeting-målgrupper som observationssegment för sökkampanjer tänkte vi på Impera att det var dags att exploatera den här möjlighetens fulla potential!

Vi började helt sonika lägga till samtliga målgrupper som vi kunde lägga till på flera testkampanjer.  Det ger faktiskt förvånansvärt ofta ny information om hur dina potentiella kunder beter sig - och - inte beter sig! Här har vi gått all-in och analyserar dessa nya insikter för kostnadsbesparing och lönsamhetsoptimering. Men kanske främst vet vi nu kundernas persona på Google per sökkampanj. Det ger oss ännu rikare och djupare förståelse av målgrupperna vilket gör att vi kan skapa bättre annonser, specialanpassade efter våra kära besökare.

De första hypoteserna till annonstester är redan lanserade men testperioden har inte löpt ut än. På aggregerad nivå ser vi redan fantastiska resultat, som ovan nämnt (har jag någonsin nämnt att läsa statistik och vetenskaplig metod på universitet kan vara två av de lönsammaste förberedelserna man kan göra i dagens digitala värld inom marknadsföring?).

Detta blir nästan en bonus #4 (men bara nästan). Nu kan vi alltså mappa besökarnas intresse efter Googles intressekategorier (In-Market och Affinity) sedan kan vi med hjälp av limbic-map (hur känslor är närliggande i hjärnan rent neurologiskt) testa annonser effektivare baserat på det vi vet om besökare genom deras surfande på Google (det är bara lite creepy, men väldigt effektivt i marknadsföringen!).

Slutligen:

Tack för att du nu kommer lägga till webbplatsens integritetspolicy högst upp på din att-göra-lista som också förbättrar ditt företags måluppfyllelse om du inte redan gjort det!

 Om du behöver hjälp, så tveka inte att kontakta oss för rådgivning i frågan om integritetspolicy, målgrupper i Google Analytics och Google Ads.

Erik Gestrinius

Avdelningschef Webbanalys & Digital Marknadsföring