Varsågod! Svar på frågor från Imperas webinar om sökmotoroptimering

PUBLICERAT AV Karin Lundgren 2020-05-25
Vi fick många frågor på vårt webinar om sökmotoroptimering och vår SEO-specialist Karin Lundgren hann inte svara på alla under sändningen. Här kommer istället alla frågor, med svar, samlade på ett och samma ställe. Hör gärna av dig till Karin om du har fler frågor.

Hur vet jag vilka sökord jag ska jobba med? 

Optimera för de sökord som din målgrupp söker på. Det finns olika taktiker för att hitta dem, men ett enkelt sätt är att helt enkelt börja gissa och testa att söka på dem i Google själv. Notera vilka relaterade sökningar Google föreslår i sökrutan, eller längst ner bland “Andra sökte också efter”. Det finns bra verktyg som lyfter fram relaterade sökningar på ett smidigare sätt, jag rekommenderar SEMRush. Ett helt okej gratisalternativ är Ubersuggest. Där får du också ut information om sökvolymer per månad och kan sålla bort sökord utan volym och prioritera insatser för de som blir kvar. 

Det optimala är dock att ta fram en omfattande sökordsplan med ordentlig data på sökvolym, position idag, möjlighet till featured snippets och så vidare. De sökordsplaner vi tar fram för våra kunder täcker i nästan varje fall varenda sida som har potential att ranka för ett relevant sökord. Vi grupperar då alla sökord som hör hemma på en sida och skapar riktlinjer för innehåll, anpassat till sökorden. 

Du säger att det är viktigt att ranka i listan idag. Men om vi satsar på SEO nu - hur mycket är det värt om 5 år? Med tanke på utvecklingen du beskriver.

Jag förstår att man kan tveka på det. Men utan innehåll på webbplatser har Google inte mycket kvar att utgå ifrån. För en featured snippet krävs oftast fortfarande innehåll från en webbplats för Google att utgå ifrån. Innehåll på din webbplats som besvarar sökfrågor kommer att ha ett värde under många år framöver. Om du inte satsar på att skapa sådant innehåll idag och optimera det för SEO kommer du sannolikt att synas ännu sämre om några år. 

Man får inte heller glömma att SEO inte enbart handlar om ranking i Google organiskt - utan även andra sökmotorer som Facebook, Youtube, Amazon osv. SEO kommer alltid finnas kvar och behövas, eventuellt kommer plattformarna du optimerar mot att bytas ut eller variera mer i framtiden.

Du pratade om vikten av en bra hastighet - vad är en bra hastighet?

Den som är viktigt för att ranka i Google är egentligen mest att inte ha en alltför långsam webbplats. Har du en långsam webb kan du bli straffad i resultaten, snarare än att du vinner speciellt mycket om du går från 60 till 80 i Google Page Speed Insights. 

Lite svårt att säga hur bra hastighet du bör ha i antal sekunder. De kunder vi på Impera optimerat hastighet för ligger samtliga på under 0,5 sekunder till första uppritningen av innehåll och 1,5 sekunder till interaktivt tillstånd för desktop. 1 sekund och 3,8 sekunder för mobil. Men det beror också på vilka funktioner och grafik du vill/måste ha på sidan från första interaktiva tillståndet.

Jag skulle säga att om du ligger under 40 på page speed insights kan det vara värt att förbättra för rankingens skull. Ligger du över 40 men under 70 är det värt att optimera för användarens skull. Drastiskt många backar undan från din sida för varje sekund den tar att ladda, speciellt på mobil. 

Varför är det viktigt att be om recensioner i sociala medier? Finns det inte en risk för att det blir tjatigt? Eller att man får negativa recensioner? 

Recensioner skapar trovärdighet mot besökarna. Många recensioner talar för en legitim och välanvänd produkt/tjänst. Men självklart är det negativt om snitt-recensionen är dålig. Om så är fallet är det kanske bäst att ligga lågt med recensioner och inte lyfta det mot kunder i onödan. Om det bara är enstaka negativa recensioner är det bäst att bemöta dem med ett hjälpsamt och trevligt svar. 

Hur fungerar det om jag har en icke synlig sida, som länkar till andra sidor? Och att dessa sidor i sin tur är länkade till min sida, på en icke synlig sida. Hur fungerar det enligt SEO? 

Om du menar att en sida är dold i navigation och inte går att komma åt för besökare - så kan Google fortfarande se sidan om de hittat den genom en extern länk eller om den tidigare varit länkad internt på webbplatsen. 

Om sidan du menar inte är synlig har en "no-index"-meta-tag, så kommer Google fortfarande att se sidan och följa länkarna på den. Däremot inkluderas den inte i sökresultat. I samma meta-tag kan man dock ange "nofollow", om man inte heller vill att Google ska följa länkarna. Om Google ska följa länkarna anger man "follow".

Om robots.txt blockerar Google-boten från sidan, så kommer Google inte att se sidan alls eller följa länkarna på den.

Hur det fungerar för SEO beror på vad man vill åstadkomma. Om din sida är länkad från en extern sida som är blockerad för Google-boten, eller har en “nofollow”-tag,  så kommer din sida inte att få någon regelrätt “kraft” från den länken. 

Det kan ibland finnas anledning att dölja en sida i navigation. Exempelvis en årligt återkommande sida om “Alla hjärtans dag-erbjudande”. Sidan är inte aktuell att lyfta för besökare resterande del av året, men du vill fortfarande att sidan ska synas i sökresultat fram till nästa år.

När du använder dig av no-index på sidan kan det bero på att den inte har något syfte i sökresultat, exempelvis en sida med information som riktar sig till specifika medlemmar eller liknande, och inte Googles alla sökare. 

Robots.txt brukar användas för att blockera Google från att besöka exempelvis inloggningssida till ditt CMS, inlogg till intranät och liknande. Andra sidor kan också exkluderas om man inte vill att boten ska slösa tid på att besöka dem. 

Återkom gärna kring mer detaljer om ditt specifika fall, så kan vi säkert hjälpa dig att reda ut frågan. 

Karin Lundgren

SEO Specialist