Varför du borde arbeta med sökmotor­optimering (SEO)

Sökmotoroptimering

Jahapp. Sex månader går väldigt fort. Att tänka sig att det är ett halvår sedan jag inledde min praktikperiod här på kontoret känns väldigt konstigt. Men så är det. Tiden flyger förbi. Nu är jag anställd och arbetar heltid med SEO.

Jag har ju en bakgrund i skrivande. Har arbetat som spel- och filmjournalist i ett par år, och som vanlig nyhetsjournalist ungefär lika länge. Så att skriva har aldrig varit något större bekymmer för mig. Men just SEO-biten hade jag inte stenkoll på innan jag började på Impera. Det ska sägas. Men då jag har grymma kollegor som är specialister på SEO kom jag in i det väldigt snabbt.

SEO är både väldigt svårt, och väldigt enkelt. Och det farliga med SEO är att du faktiskt gör SEO även om du inte vet om det. I grund och botten handlar sökmotoroptimering om att implementera olika sökord på en webbplats för att den ska upptäckas av en sökmotor, framförallt Google. Detta kallas för att dra in organisk trafik.

Vid sidan av Impera arbetar jag som konstnär, där jag säljer tavlor och gör diverse småuppdrag åt skiv- och filmbolag i form av omslag och affisscher. På min webbplats lägger jag upp information om mig själv, och vilka tjänster jag tillhandahåller. En stor del av min trafik kommer in från sociala medier, då jag marknadsför mig väldigt mycket på framförallt Instagram. Men det är sällan jag får in trafik via Google. Eller fick. Nu när jag kan SEO har min trafik ökat markant.

Att arbeta med SEO är som att pussla

En otroligt viktig aspekt för SEO är att faktiskt skriva meningsfull text. Du kan inte spamma en text med sökord bara för att försöka dra in trafik. Du måste göra det informativt och användarvänligt. Ett problem som jag ofta tampas med är att få in de specifika sökorden på ett naturligt sätt i texten. Det är inte alltid de sökord som användare söker på kan fungera naturligt i det du skriver om. Då gäller det att pressa hjärnbalken rejält så att kreativitetsjuicen börjar flöda. Vad finns det för synonymer som kan fungera? Kan orden passa in på en annan undersida? Kanske behöver du tänka om helt och hållet.

Det är lite som att lägga ett pussel. Sökord ska in i en text. Du måste vrida och vända på dem. Hitta deras plats. Du kan inte forcera pusselbitarna. De kanske passar om du trycker tillräckligt hårt. Men det blir bräckligt och inte hållbart i längden. Det finns alltid en lösning, det gäller bara att hitta den.

Våga blogga för SEO

En av de första sakerna jag fick lära mig på Impera var att arbeta i verktyg som visar sökvolymer. Alltså – specifika ord som användare på en sökmotor söker på, och i vilken omfattning. Jag började med att titta på strukturen på min webbplats. Och var jag faktiskt skulle kunna få in dessa sökord. Ett av de enklaste sätten att arbeta med sökmotoroptimering är via en bloggavdelning. Men vem bloggar år 2019 tänker ni?

Kanske inte så många, men ni borde. Google älskar att läsa text, och en bloggavdelning är ett perfekt sätt att fånga upp sökord. Du behöver ju inte kalla det blogg heller för den delen. Försök att få in en undersajt där du kan uppdatera sidan med text, helt enkelt.

Blogg behöver inte vara synonymt med allehanda sminktips á la Kissies blogg från 2009. Det är ett perfekt ställe att få in sökord på. SEO-arbete med väldigt enkla medel. Om du vet vad du gör.

Sökmotoroptimering i din marknadsföring

Med Google AdWords kan du enkelt köpa dig trafik till en webbplats. Men det kan bli otroligt kostsamt beroende på viket ord du väljer. Ju högre konkurrens – desto högre pris. Det går snabbt också. SEO är ett mer långsiktigt arbete. Du kommer inte se resultat efter två dagar, utan efter ett par månader. Fördelen är att det inte kostar pengar för varje klick. Sökmotoroptimering är långsiktigt en fantastisk lösning, som är ett måste i denna digitala era. Genom att tidigt i processen med att strukturera en webbplats tänka på SEO kommer du att tjäna på det i längden.

Självklart bör du kombinera SEO med Google Ads. De fungerar väldigt bra tillsammans. På Impera har vi specialister inom dessa områden, och samspelet mellan SEO och Google Ads är enligt oss en viktig del i digitala strategier.

Fråga mig gärna om du undrar någonting kopplat till SEO!

Ska vi ta ett första möte?

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.