E-postmarknadsföring för företag: 7 tips för att lyckas

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är precis som det låter, marknadsföring genom e-post. Det kan handla om allt ifrån nyhetsbrev till specifika erbjudanden.

E-postmarknadsföring används i såväl B2B som B2C och är en av de tre huvudsakliga kanalerna som används inom content marketing (de andra två är “sök” och sociala medier). 

7 tips för att lyckas med ditt mailutskick

Det finns en hel del att förhålla sig till när det gäller e-postmarknadsföring och det är inte helt lätt att veta allt direkt. Vi har gjort en guide till dig som vill lyckas med dina mailutskick.

1. Ha koll på regler och GDPR

En av de första frågorna som ofta dyker upp i samband med e-postmarknadsföring är hur det ställer sig mot lagar. Kan man skicka mailutskick till vem som helst och vad måste ett mail innehålla?

Det absolut viktigaste är att det krävs samtycke för att lagligt få skicka e-postmarknadsföring. Mottagaren måste ha registrerat sin e-postadress och i samband med det gett samtycke till att erhålla e-postmarknadsföring från företaget i fråga. Vanligtvis handlar det om att kryssa i en samtyckes-ruta, en så kallad opt-in. 

Enligt GDPR är det inte tillåtet att skicka marknadsföring via e-post utan samtycke. Samtycket måste vara ett aktivt val, en checkruta för samtycke kan därför inte vara förbockad, utan användaren ska själv bocka i rutan och ge sitt samtycke. Du kan heller inte skicka e-postmarknadsföring till personer vars e-postadresser du fått genom andra vägar. Man ska även ha möjligheten att invända mot fortsatt marknadsföring.

Kontakta oss om du behöver hjälp med att ta fram säkra samtyckesformulär och opt-ins. 

2. Välj rätt verktyg 

Det finns mängder av olika verktyg du kan använda dig av för att komma igång med e-postmarknadsföring, allt beroende på dina specifika behov. Mailchimp och Hubspot är två exempel på verktyg som vi på Impera använder. Vi hjälper dig gärna att komma igång. 

3. Personifierat innehåll 

Lär känna din målgrupp, datan finns ju där! Du har möjlighet att följa kundresan och skicka personifierade budskap.

Skicka iväg ett välkomstmail när personen skrivit upp sig på ditt nyhetsbrev, följ upp efter ett köp och hör av dig när personen varit inaktiv ett längre tag. Inkludera mottagarens förnamn, spåra klick och använd den informationen för att personifiera nästkommande mail.  

4. Optimering och tillgänglighet

Du bör tänka på hur dina mottagare tittar på mail. Jobbar du med B2B är det större chans att ditt mail kommer öppnas på en dator, medan mobil är mer vanligt hos B2C. Oavsett bör ditt mail vara optimerat för bägge två. Detta är väldigt viktigt då den vanligaste reaktionen på ett mail som ser konstigt ut är att avprenumerera på utskicken. Och det vill vi såklart inte! 

Något annat som kan vara bra att tänka på är att 25% av alla e-postmottagare genom en standardinställning har bilder avstängda. Alltså måste ditt mail fungera även utan bild. Det är viktigt att texten i mailet är faktisk text, och inte text på en bild. Detta är också viktigt ur ett tillgänglighetsperspektiv. En röstassistent som Alexa eller Google Assistent kan inte läsa text på bilder till exempel. 

5. Testkör innan du skickar iväg

Skicka inte iväg något innan du testkört det. Ett mail kan se väldigt olika ut i olika mailkorgar och på olika enheter.

Se till att testa hur det ser ut så du kan upptäcka problem och göra justeringar innan mailet når dina prenumeranter.

Kontrollera hur dina gif:ar och animationer ser ut, att ditt mail inte hamnar i skräpposten och hur dina länkar ser ut. 

6. Glöm inte bort andra kanaler 

Lämna det inte vid ett mailutskick. Se till att kombinera e-postmarknadsföring, sociala medier och webb för att nå maximal effekt och skapa interna länkar mellan dina budskap.

Du kan exempelvis länka till blogginlägg på din webbsida i ditt nyhetsbrev, och uppmana till att prenumerera på nyhetsbrevet i sociala medier. 

7. Sätt mål och definiera värden för framgång

För olika kampanjer kan olika mätvärden vara intressanta. Vill du mäta klick, öppningar eller konverteringar?

Om du exempelvis jämför två versioner av ett utskick för att ta reda på vilket som är bäst för sitt syfte, och ser att en version har fler öppningar än det andra, kan det vara lätt att tänka att den versionen är bäst. Säg då att syftet med mailet är att få mottagarna att anmäla sig till ett event genom att klicka på en länk. Mailet som fick färre öppningar kanske har fått högre klickfrekvens och därmed anmälningsgrad.

Så var tydlig och noga när du mäter ditt resultat. Kom även ihåg att spåra negativa värden också, exempelvis hur många som avprenumererar på dina utskick. 

Varför e-postmarknadsföring? 

E-postmarknadsföring 2021? Kan det verkligen vara effektivt, fortfarande?

Det är många som ställer sig den frågan och faktum är faktiskt att e-postmarknadsföring förblir en effektiv väg för att nå sin målgrupp. Den stora fördelen med e-postmarknadsföring är att e-post finns kvar i inkorgen tills personen i fråga vill läsa igenom den. Ofta när man prenumererar på ett nyhetsbrev är det för att man är intresserad av ett företag och vill få erbjudanden eller nyheter därifrån.

Den genomsnittliga läsfrekvensen för e-postmarknadsföring ligger mellan 20-30%, i jämförelse med sociala medier som ligger på ungefär 2%. 

Vill du komma igång med e-postmarknadsföring? Hör av dig till oss så pratar vi vidare. 

Ska vi ta ett första möte?

Robert Damm
Säljare
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Robert Damm
Säljare
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.