Hur vet du om din marknadsföring är effektiv?

Webbanalys och digital marknadsföring

Största rädslan hos många företag är att deras marknadsföringsbudget ska hamna i sjön, utan resultat. Därför är det viktigt med effektiva marknadsföringsmetoder! Men hur vet jag om jag gör rätt?

 

1. Identifiera målgrupp och utgå från resultat

Börja med att identifiera din målgrupp. Vad är typiskt för dina kunder eller följare, vilka intressen har de och vilka artiklar klickar de på? 

Målgruppsanalys finns i de flesta sociala plattformar. Ju mer data du samlar in från flera olika plattformar desto mer får du reda på om deras gemensamma nämnare. Har du mycket fakta resulterar det i en klarare bild av vilka dina kunder är och hur du ska utforma dina kampanjer eller inlägg utefter deras behov.

Den bästa skolan i marknadsföring är att selektera ut målgrupperna i varje annonsgrupp och mäta resultatet utefter det, vilken fungerade bäst? Pausa det som går dåligt och fortsätt med det som går bra!

 

2. Relevant innehåll

Ett effektivt sätt att skapa innehåll som gör nytta för kunden är att ta reda på vad deras vanligaste problem är. Snabbaste sättet att få svar på det kan vara genom att exempelvis kontakta en anställd på företaget med rollen säljare eller kundansvarig och ställa frågan. 

Vad är det vanligaste problemet ni upplever när ni pratar med kunder eller när de hör av sig till er? Då kan du använda dig utav det som ofta är problemet. 

När det gäller publicering av inlägg, eller i skapandet av en kampanj, kan du tänka att det ska innehålla 3 termer: 

 

  • Egenskap
  • Fördel
  • Call-to-action

 

Då beskriver du produkten, övervinner problem genom att ta fram fördelar och slutligen förmedlar en call-to-action, alltså “läs mer” eller “lägg i varukorgen” etc.

 

3. Sätt upp mål!

Mindsetet “vi ska bara ha mer trafik och klick” = kasta pengarna i sjön. Kom underfund med hur mycket av din marknadsbudget som du ska lägga på vad, och hur mycket vill du spendera på digital marknadsföring totalt.

Till exempel om vi lägger x antal 1000 kronor ska det generera x antal leads, eller om vi lägger x antal pengar på Google måste vi få ut dessa siffror för att det ska vara lönsamt.

På Impera använder vi oss av en räknesnurra där vi mäter kostnad per konverteringsgrad, kostnad per klick, byråarvode, webbplatsens effektivitet med mera som hjälper oss att ta fram: vart ligger vi till just nu? Vad är mindre effektivt? För att sedan kunna optimera de delar som inte nått sin fulla potential.

 

4. Använd alltid betald marknadsföring!

Väljer du bort betald marknadsföring resulterar det i att du missar mycket. Det är väldigt svårt att nå ut till de du letar efter utan betald marknadsföring. 

Sökmotoroptimering, “word of mouth” är en mycket bra väg på lång sikt, men för en snabb utväxling är det idé att använda sig av även betald marknadsföring. Att nå ut till rätt användare är viktigt, på samma sätt som det är lika viktigt att utesluta de som inte ska se annonsen. 

 

För att din publik ska få upp intresse för dina marknadsförda inlägg är det viktigt att de uppfattar informationen rätt. Tydlighet i din kommunikation och att förmedla något som skapar en känsla. För att fånga någon till en första konvertering i ett köp ska kunden kunna känna “de där skorna är så snygga så mitt liv kommer bli bättre om jag köper dem.” I nästa steg för konvertering, när de surfat in på skorna, kommer de mer rationella argumenten som bra funktionalitet, pris, material och så vidare. 

När de börjar konvertera märker du också vad som funkar, och inte.

 

5. Mät dina resultat på ett effektivt sätt

När du vill ta reda på om din kampanj är lönsam, bör du utgå från kampanjens syfte. Din kommunikation med din målgrupp behöver komma ut i olika former, beroende på var de befinner sig i sin köpcykel. 

När du ska hitta nya potentiella kunder tittar du på vad plattformarna bevisar ger större räckvidd och interaktion. 

  • Vilka klickar på annonsen och hur många? 
  • När personen köper, vilka annonser genererar högst antal köp? Beroende på syftet med kampanjen får man bedöma hur bra det är. 

 

När du fått fram vilka annonser som genererar mest, jämför du med de som går dåligt. 

  • Använder vi samma tonalitet och språkbruk? 
  • Vilka egenskaper och argument funkar för att generera köp?
  • Kolla på webbens olika sidor, vilken sida ger mest effektivitet gentemot kampanjens mål?
  • Vad i en annonsfilm passar bättre för användarbeteendet?

 

6. Vanliga missar i marknadsföring

 

  • Lägga för stor vikt vid till exempel organiskt* Facebook-arbete. Att låta exempelvis en kommunikatör posta mycket utan att följa upp resultatet.

 

  • Inte analysera effekter och inte heller ha några mål med sitt postande. Man bara marknadsför för att man tror det är bra, utan någon fakta på det.

 

  • Att inte använda sig av alla kampanjformer som går mot de olika delarna i kundens köpcykel. Att du till exempel bara kör Google Ads, men om du vill driva trafik och få mer klick får du störst effekt genom att kanalerna samverkar ihop.

 

  • Att inte kolla upp vad det kostar att få en konvertering och vad det kommer ge för lönsamhetsgrad.

 

*Organiska inlägg = inlägg som inte innehåller betald marknadsföring. 

 

Eriks 5 snabba tips

  • Tänk alltid enkelt och användarvänligt. Var övertydlig och hjälpsam. Anta inte att alla förstår vad du menar. 

 

  • Var beredd att lägga en pott på marknadsföring som efter olika tester visat sig fungera.

 

  • Bränn inte alla dina pengar på YouTube om dina följare inte finns där. Gör alltid en målgruppsanalys först. 

 

  • Styckeindelning är viktigt! Skicka inte vidare ett långt mejl med massa text. Tålamodet är inte lika långt på internet.

 

  • Se till att ha en snabb och användarvänlig webbplats.

 

 

Ska vi ta ett första möte?

Erik Gestrinius
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Erik Gestrinius
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.