Öka förtroendet på webben inom B2B

Förtroende är en viktig faktor för att få besökare att konvertera på er webbplats. I denna artikel får du några korta tips om detta för B2B-företag.

Gör det tydligt vem som står bakom webbplatsen

Synliga kontaktuppgifter gör att ert företag känns verkligt. Visa därför gärna både e-postadress, telefonnummer och postadress i sidhuvud eller sidfot. Utöver att öka förtroendet kan detta ju faktiskt ge konverteringar också. 

Att visa upp porträtt i samband med kontaktformulär ger en personlig touch. Att använda uppenbara stock-bilder är däremot något som sänker förtroendet, så undvik detta. 

Nyttja förtroende-symboler

Ett enkelt sätt att snabbt inge förtroende är att visa upp förtroende-symboler. Förhoppningsvis har ditt företag några utmärkelser att visa upp. Nedan följer några exempel som inte är branschspecifika:

  • DI Gasell
  • RADAR
  • AAA (Trippel-A)
  • TrustPilot
  • ISO

För kunskapsföretag är det bra att även lyfta fram certifieringar och partnerskap. 

Mitt tips är att fråga runt på ert företag om vilka utmärkelser, medlemsskap och liknande ni skulle kunna visa upp på webben. 

Framhäv kunder och referenser

Genom att visa upp att välkända logotyper i listan av era kunder ökar ert förtroende. Om legitima företag litar på er minskar anledningen att tvivla, helt enkelt. Sträva efter att visa upp några stora varumärken. Tänk också igenom vilka av era kunder som väger tyngst som argument för era idealkunder. 

Utöver att visa upp kund-logotyper är det bra att lyfta fram nöjda kunder genom citat, referenser eller case studies. Låt någon annan berätta hur bra ni är!