Annonsranking

Kategori: Digitala annonser

Ett mått eller värde som används, och sätts, av Google för att bestämma annonspositionen (på varje plats där annonser visas på en sida relativt andra annonser) och om annonser visas alls. Annonsrankningen beräknas utifrån vad man maximalt är villig att betala för ett klick, annonskvaliteten under auktionen (inklusive förväntad klickfrekvens, annonsrelevans och upplevelse av målsidan), gränsvärdena för annonsrankning, konkurrenstrycket under en auktion, sammanhanget i vilket personen söker (t.ex. personens plats, enhet, söktidpunkt, söktermernas art, konkurrenters annonser och sökresultaten som visas på sidan samt andra användarsignaler och attribut), samt den förväntade effekten av annonstillägg samt andra annonsformat.

När Google uppskattar den förväntade effekten av annonstillägg och annonsformat räknar dem med faktorer som relevans, klickfrekvens och förekomsten av annonstillägg samt format på sökresultatsidan. Även om konkurrenter bjuder mer än vad vi gör kan vi ändå få en högre position, till ett lägre pris, givet att vi i enligt Google har mer relevanta sökord och annonser.

Annonsrankningen beräknas varje gång en annons kan komma att visas och är med i en auktion. Annonspositionen kan variera varje gång beroende på konkurrensen i respektive auktion, sökningens sammanhang och annonsens kvalitet i varje auktion.