60% av mässans besökare rekryterades digitalt

Facebook och Google ads

CAB Group AB, med huvudkontor i Örebro, är marknadsledande inom systemstöd och tjänster som effektiviserar reparationsprocessen för fordon- och fastighetsbranschen. CAB verkar även inom området sjukvård.

CAB Day är ett event som är tänkt att hållas vartannat år och som riktar sig till verkstadskunder. Hösten 2019 ägde CAB Day rum för första gången och för att öka antalet deltagare sattes en strategi att testa digital marknadsföring, utöver CAB:s vanliga kommunikationsinsatser.

Utmaning

Locka potentiella kunder till ett nationellt utbildningsevent.

Strategi

Impera tog tillsammans med CAB fram en digital marknadsplan som fokuserade på Google Ads och Facebook Ads. Strategin var att definiera målgruppen tydligt för att få en träffsäker annonsering.

“Via Facebook fick vi in mer än hälften av de som sedan kom på eventet, vilket var över förväntan!”

- Åsa Hedman, kommunikatör CAB

Lösning

Google ads:

I Google Ads la vi in specifika adresser till verkstäder runt om i Sverige där annonserna visades inom 1 km runt dessa adresser för att skärma av annonseringen och undvika spillvisningar. Det gör att annonseringen blir extremt kostnadseffektivt.

Facebook:

Istället för att rikta annonserna mot specifika adresser skapade vi här målgrupper utifrån intressen och yrkestitlar.

Utöver annonserna på Google och Facebook skickade CAB ut egna inbjudningar via e-post och bjöd in personligen till eventet. Impera gjorde också printannonser i relevanta branschtidningar.

Resultat

- 86 av 150 bokningar gjordes via kampanjen

- Kostnaden per bokning blev 146 kr (en biljett kostar 495 kr)

- Kampanjen genererade totalt 853 399 antal visningar och 4084 antal besök

För Google Ads var spårningen inte hundra på plats för att mäta denna kampanj ända in på försäljningssidan. På Facebook Ads kunde vi dock se en extremt stark konvertering. Av en räckvidd på 62 790 personer gick 836 vidare in till cab.se och den landningssida där biljetterna såldes. Totalt gav Facebook Ads 81 biljettköp. 

Åsa Hedman, kommunikatör på CAB och beställare av kampanjen, är nöjd med resultatet.

"Google ads hade stor effekt vad gäller klick, vilket visar på att vi via den kanalen nådde relevanta personer som var intresserade av eventet. Facebook var dock överlägset den kanal som konverterade bäst - där fick vi in mer än hälften av de som sedan kom på eventet, vilket var över förväntan!"

 

Vill du snacka projekt med oss?

Johanna Bister
Kundansvarig och Strateg
Kontakta mig för frågor om det här projektet eller funderingar runt vad vi kan göra för dig!
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Johanna Bister
Kundansvarig och Strateg
Kontakta mig för frågor om det här projektet eller funderingar runt vad vi kan göra för dig!
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.