Så fick PLC Sweden 50% högre intäkt i e-handeln
PLC Sweden förser industrier med reservdelar till bland annat styrsystem som inte längre produceras. De arbetar med fler än 320 olika fabrikat som Mitsubishi, Beijer och Siemens. PLC Sweden säljer inte bara produkter – de utför även reparationer av alla möjliga elektroniska enheter.
Utmaning
Fånga så mycket global trafik som möjligt av de potentiella kunder som ligger närmast köp, det vill säga de som står med ett trasigt styrsystem och snabbt behöver få tag på en fungerande reservdel.
Taktik
När någon får driftstopp på ett styrsystem var tesen att de ansvariga som upptäckte felet gjorde en sökning på Google med serienumret på maskinen som felade. Vårt mål var att synas på dessa sökningar med hjälp av Google Ads.
Men, hur hanterar vi bäst över 80 000 produkter med unika serienummer? Och hur ser vi till att kunderna hittar rätt i sina Google-sökningar?
Lösning
PLC Sweden hade sedan tidigare använt sig av Google Ads men hade en problematik i att deras produktsortiment uppdateras konstant, och att då manuellt uppdatera annonser är en otroligt tidskrävande uppgift.
Det vi på Impera gjorde var att skapa automatisering från affärssystemet mot Google Shopping, samt ett regelverk för att kunna generera ett stort antal sökannonser för ett antal olika marknader.
Med hjälp av flödet kunde vi automatisera marknadsföringen för alla 80 000 produkter och skapa annonser som riktar sig direkt till personer som söker på det serienummer som tillhör det felande styrsystemet.
Dessutom implementerades retargeting via Googles displaynätverk mot personer med övergivna kundkorgar, vilket betyder att annonserna kunde följa den kund som lämnat webben utan att genomföra köpet.
Resultat
Februari 2020 jämfört med februari 2018 (innan lösningen lanserades):
- 140% högre trafik
- 50% högre intäkt i e-handeln