Behovsanalys - vad är det ni egentligen behöver?
Som leverantör av digital marknadsföring är det i princip omöjligt att vara proaktiv med låg kännedom om uppdragsgivarens affär. Av den anledningen genomför Impera alltid en behovsanalys för nya uppdragsgivare.
En korrekt utförd behovsanalys skapar effektivitet både i genomförande och mot budget. Imperas verktyg för behovsanalys är webbanalys i kombination med ett välbeprövat frågebatteri kring våra uppdragsgivares affär.
Efter att vi genomfört vår behovsanalys landar vi som regel i insikter som du som uppdragsgivare själv inte har identifierat för att nå ökad försäljning.
Exempel på saker vi ofta ser:
- flaskhalsar i säljflödet
- avvägning mellan kännedom och styrka i erbjudandet
- avvägning mellan befintlig- kontra nykund
- avvägning mellan marknadsföring och investeringar i webbplatsen
- lyfta en instegsprodukt eller högmarginalprodukt i högre utsträckning
- avvägning mellan försäljning på kort- kontra lång sikt
- nya digitala tjänster som underlättar för kunder
Ska vi ta ett första möte?
Peter Persson
VD och Strateg