Google introducerar nya mätvärden för annonspositioner i Google Ads

PUBLICERAT AV Sebastian Jansson 2019-09-05
Google genomför ständigt uppdateringar på annonseringsplattformen Google Ads och den senaste i raden är att fasa ut mätvärdet som kallats Average Position (Avg. pos).

 

Den indikerade ett snitt på den position en annons visats på i sökresultat på Google i förhållande till andra aktörer, men den tog inte hänsyn till förhållandet till de organiska sökresultaten som det nya mätvärdet Impr. (Top) % gör.

Istället för Avg. pos introducerar nu Google fyra nya mätvärden som enligt dem själva tydligare kommer att visa var annonserna har visats i sökresultatet: 

  • Impr. (Absolute Top) %: Det här är vad som kommer att betraktas som position ett. Mätvärdet visar den procent av dina annonsvisningar som är visade som den första annonsen över de organiska sökresultaten. 
  • Impr. (Top) %: Procenten av dina annonsvisningar som sker ovanför de organiska sökresultaten.
  • Search (Absolute Top) IS: Visar de visningar som du har fått i den absoluta toppositionen över de organiska sökresultaten delat med det estimerade antalet visningar som du var berättigad att få i toppositionen. 
  • Search (Top) IS: Visar de visningar som du har fått i toppositionerna över de organiska sökresultaten jämfört med det estimerade antalet visningar du var berättigad att få i toppositionen. 

Från och med den 30 september 2019 kommer vi istället att förhålla oss till de nya mätvärdena. Det här kan vara lite rörigt att sätta sig in i till en början, då vi kommer att gå från att prata om ett mätvärde till fyra (!) stycken istället. 

Men det finns även en ljus sida av det. Det kommer att vara enklare för dig som kund att förstå hur ni ligger till i sökresultaten med era annonser, dels hur ofta ni är visade i toppresultaten (Impr. (Top) %) och även hur ofta ni är nummer 1 (Impr. (Absolute Top) %). Det som gör det här mätvärdet än mer intressant är att de nu, till skillnad från tidigare med Avg. pos, tar hänsyn till de organiska sökresultaten (se bilden ovan). 

Undrar du mer kring den här uppdateringen  eller hur Google Ads kan förbättra er affär, kontakta Sebastian Jansson, PPC-specialist

 

Sebastian Jansson

PPC Specialist