SEO för nybörjare

PUBLICERAT AV Jessica Ståhl 2018-12-19
Vad är det som gör att vissa webbplatser alltid visas först när du Googlar? Kan man göra något åt det? Ja, det kan man. Och det är inte alls så komplicerat som det låter!

Med SEO kan du få din hemsida att synas bättre på Google

Har du någonsin funderat på vad som gör att vissa hemsidor syns längre upp i Google? Kanske har du en riktigt bra hemsida och erbjuder precis det dina kunder behöver men dyker ändå inte upp i sökresultatet. Svaret är sökmotoroptimering eller SEO(Search Engine Optimization).

Google vill ju, precis som vi andra, erbjuda en bra produkt. Så när användaren söker efter något vill Google visa de webbplatser som bäst erbjuder en lösning på användarens problem. Om jag söker på “Eltandborste” så vill jag se hemsidor som säljer eltandborstar. Ganska logiskt egentligen!

 

Varför är det viktigt att synas i Googles sökresultat?

Hur långt upp i sökresultatet din webbplats rankar kan du alltså påverka, och det är vad SEO handlar om. Sökmotorer används idag av i stort sett alla, och i Sverige är Google den allra mest använda varianten. Men de flesta sökmotorer fungerar på liknande sätt så att optimera mot en sökmotor ger dig också ett försprång i andra sökmotorer. Som Bing eller Yahoo till exempel.

Att synas långt upp i sökresultatet har många fördelar. En av dem är att det ökar chansen att kunden väljer din produkt istället för konkurrenternas. SEO bidrar bland annat till:

  • Fler besök till din webbplats
  • Att fler besökare på din webbplats köper din produkt
  • Ökad varumärkeskännedom
  • En mer användarvänlig webbplats
  • Ökad trovärdighet för ditt varumärke
  • Ökade intäkter

 

SEO gör så att du på lång sikt syns på Google gratis

Marknadsföring i Google Ads i all ära men många av Googles användare klickar helt enkelt inte på annonserna. Hela 71% av klicken i sökresultatet går till de sidor som rankar högt organiskt, alltså de som inte betalar Google för att synas.

Googles sökresultat vid sökning på "Eltandborste". De organiska resultaten är markerade.

En väl genomförd SEO-insats gör alltså att din webbplats syns bra även när du inte betalar för det längre. Det är en stor skillnad jämfört med en reklamkampanj som bara syns så länge du spenderar pengar på den.

 

Hur gör man?

Att börja sökmotoroptimera sin webbplats behöver inte vara så svårt. Ett första steg är att tänka efter vad den potentiella kunden söker efter när hen egentligen vill hitta dig. Kanske erbjuder du en riktigt innovativ lösning för ett vardagligt problem men vill stå ut från mängden och visa på att din produkt är något utöver det vanliga.

Låt oss säga att du säljer robotdammsugare som heter “Home assistant 3000” eller ett helt påhittat namn som “Platinavac”. Såvida ditt produktnamn eller varumärke inte redan är vida etablerat kommer ingen söka på just det ordet. Då måste du skriva en bra beskrivning av produkten för att göra det tydligt för Google att produkten är en robotdammsugare.

Den viktigaste delen av SEO är sökorden. För att sökmotoroptimera din webbplats behöver du börja med att fokusera på dem.

  1. Hitta dina sökord. Det sker oändligt många sökningar på Google varje dag och eftersom alla är olika söker man på olika sätt. Det gäller att ta reda på vilka ord dina potentiella kunder använder sig av.
  2. Skapa en landningssida. Varje stort sökord ska ha en unik landningssida, dedikerad till just det ordet och varianter av det ordet.
  3. Optimera landningssidan. Fyll på med text, fina bilder och värdefull information. Använd rubriker och mellanrubriker med ditt sökord i, men inte för ofta.
  4. Om du har skrivit en tillräckligt bra artikel eller erbjuder en tillräckligt bra beskrivning kommer andra webbplatser referera till dig genom länkar till din landningssida. Det ser Google som det viktigaste beviset på att din sida är värdefull och den kommer Google alltså gärna visa för sina kunder, det vill säga de som Googlar. Att arbeta för att få fler att länka till dig kallas länkbygge.

 

Analysera, skapa, analysera igen

Vem som helst kan börja jobba med SEO men det blir lätt ganska spretigt. För att ge effekt behövs mål och en långsiktig plan, för SEO är inget som ger resultat över en natt. Men gör du en ordentlig analys och skapar en riktigt bra plan kan det ge fantastiska resultat med lite tålamod.

För att effektivisera arbetet krävs att du analyserar vilka sökord din webbplats är relevant för. Det kan göras med verktyg som Google Search Console som går att hitta från Google Analytics och specifika SEO-verktyg som SEMRush eller Screaming Frog. Allra bäst är att komplettera ditt SEO-arbete med webbanalys och Google Ads.

Top Channels och Users från Google Analytics. Organic är överlägset störst

 

Gör ditt bloggande till SEO

Kanske använder du dig redan av en blogg på din webbplats, men visste du att ditt bloggande kan vara ditt bästa SEO-redskap? Varje dag ställs frågor till Google, och fler blir det med den ökande användningen av röstassistenter. Genom att svara på en fråga som ofta ställs, till exempel “Är det farligare att åka snowboard än att åka skidor?” inger du förtroende hos din kundkrets och de ser dig som en expert på området. Så, var inte rädd att dela med dig av kunskap!

Det finns hundratals sätt att arbeta med SEO, vissa enkla - vissa lite mer komplicerade. Googles sökalgoritmer går regelbundet igenom alla sidor på din webbplats för att se vad den har att erbjuda. Till exempel tittar Google på de här parametrarna:

  • Textinnehållet på sidan
  • Frånvaro av stavfel och slarvfel
  • Webbplatsens hastighet
  • URL, titel, rubrik och mellanrubriker
  • Webbplatsens lättframkomlighet och logik
  • Bildernas relevans och beskrivning
  • Optimering mot mobiltelefoner

Ikoner för olika delar av SEO: Teknisk SEO, On-page, Sökord, Content, Interaktion, Off-page.

Det finns ännu fler saker att tänka på i arbetet med SEO så det är bäst att ta hjälp av en specialist. Karin till exempel, hon är Imperas SEO-expert.

 

En riktigt spännande process

Till en början känns det överväldigande. Det är så mycket att tänka på och så många prioriteringar att väga mot varandra. Jag började arbeta med SEO i år och har länge känt mig ny och oerfaren men rätt som det var kom jag på mig själv med att förklara vikten av internlänkning för min familj och mina vänner. Varför man alltid ska tänka på sökvolymen innan man väljer ett ämne att blogga om och hur man alltid ska ta emot en länk om man blir erbjuden den.

Det som är så fantastiskt med SEO är att om man gör rätt så går det att se. Det krävs såklart lite tålamod men en dag rankar din webbplats över Wikipedia på ett konkurrensutsatt sökord och mängden besökare har tredubblats. Plötsligt känner du att du kanske visst vet vad du gör, det har ju lönat sig!


/ En nyfrälst SEO-entusiast

Jessica Ståhl

SEO-analytiker