Återanvända content

Content och Google Analytics

Använd dig av Google Analytics

Ett första steg i processen att återvända content är att använda sig av Google Analytics för att utvärdera vilka sidor som har högst konverteringsgrad, engagemang och trafik. Utgå från datan som finns i Analytics och gör en bedömning över vilket content som förtjänar att få en uppfräschning.

En aspekt att ha i åtanke är att det finns mängder av olika typer av content, än enbart text på en sida. Content kan vara exempelvis en video eller podcast. I vissa fall kan det vara någonting analogt som ännu inte finns på webben.

Koka ner essansen av ditt content

Vi säger att du har en sida på din sajt som innehåller mycket text. Texten är bra och informerande, och svarar exakt på det besökaren är ute efter. Perfekt! Men skulle detta content kunna användas på ett nytt sätt? Fräscha till det, så att säga.

Människor tar till sig information på olika sätt. Vissa föredrar att läsa, andra har lättare att fokusera på en video. Och att göra en video behöver inte vara särskilt ansträngande. 

Du kan helt enkelt sammanfatta innehållet i en Powerpoint. Skriv ner det absolut viktigaste och dela upp det i olika sidor. Dessa sidor kan i sin tur användas som underlag för att skapa en video. Lägg till lite gemytlig musik och enkla animationer och voilà – du har en informerande film.

Och när du ändå är i farten med att skapa en video går det snabbt att exportera ut innehållet till bilder. Eller varför inte ta det du skrivit och göra ett podcastavsnitt av det hela? Ljud blir alltmer viktigt för SEO.

Experimentera lite vettja. Med tiden kan du jämföra och få insikter över vad dina besökare föredrar att ta del av på din sajt. Ett blogginlägg eller en video?

Lägg ut ditt content på stora plattformar

Att lägga ut content på stora och pålitliga sajter som Slideshare, Youtube eller Vimeo är vettigt. De rankar bra och har enorm trafik. Och deras besökare söker information som du kan besvara. Om inte du ger expertis på dessa sidor – kommer garanterat någon annan att göra det.

Om du gjort en Powerpoint av gammalt content kan du lägga upp det på Slideshare. Och din video på Youtube och Vimeo. Se bara till att du själv är "värd" för videon – så att du rankar, och inte Youtube.

Utvärdera strategin

Det är viktigt att utvärdera och mäta resultatet efter att du har publicerat content på en annan sida. Bygg en förståelse över vart leads:en kommer från. Nästa gång du gör en contentstrategi kan du se vilka sidor som fungerar.

Nu har vi en strategi framåt. Vi vet vilka plattformar som fungerar, och vilket content som är relevant för besökaren.

Jag och Impera hjälper givetvis till med allt detta när vi lägger fram contentstrategier för er sajt. Det var allt för mig – och tveka inte att höra av dig med funderingar!

Ska vi ta ett första möte?

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.