Google SERP 2020: Trend­spaning

Sökmotoroptimering

Detta blogginlägg är del 2 i en serie om 3 inlägg som baseras på Imperas webinar den 20/5-2020, “Så relevant är sökmotoroptimering 2020”.

Trendspaning - vad har Google i kikar'n

Spelplanen på Google har förändrats och kommer fortsätta göra det. Så, hur ser den nya spelplanen ut? Genom en trendspaning utforskar vi hur både arbetssätt och resultat har förändrats i SEO-världen. Allt handlar inte längre om att optimera och dra mer organisk trafik till webbplatsen.

Denna typ av SERP (Search Engine Results Page) är vi vana vid att se. En ett par annonslänkar, följt av organiska länkar.

Men fler och fler sökningar genererar idag en SERP som ser ut mer som denna:

Den första organiska länken är markerad i grönt. Tror ni lika många klickar på den, jämfört med för några år sedan när denna SERP var mer lik en lista med länkar?

Här finns betydligt fler alternativ för sökaren än att klicka på en betald eller organisk länk. Google blir bättre och bättre på att presentera information och svar på frågor direkt i SERPen.

Rekommenderar denna artikel för mer information om funktioner i SERPen.

Hur beter sig sökaren i sin SERP?

Varje år görs 2,5 triljoner sökningar i Google. Dock minskar samtidigt  antalet klick till webbplatser från SERPen med ca 6% per år. Vi kommer in mer på varför. Men kanske har ni en gissning, med den förbättrade SERPen ovan i åtanke. 

Hela 49% av alla sökningar resulterar inte i ett klick överhuvudtaget. Denna siffra är något högre för mobil, något längre för desktop. 

41.45% klickade på en organisk länk till en webbplats,
5.9% klickade till en annan Google-tjänst (images, maps, youtube, flyg, shopping etc),
3,58 till annonser. 

Nu låter det som att ni kan glömma PPC. Så är självklart inte fallet. Man får inte glömma att detta är ett snitt för precis alla sökningar på Google. Även "cute cat pics", och "när föddes Nelson Mandela". Dessa siffror ser mycket annorlunda ut om vi tittar på mer specifika sökområden. Kommersiella sökningar genererar fler klick, då även till annons, och kunskapssökningar genererar möjligen ännu färre klick än snittet ovan.

En annons kan för vissa högkomersiella sökningar få 5-20% av klicken och totalt 30-40% av trafiken kan gå till annonser totalt. Medan klick till organiskt som sagt är vanligare för kunskapssökningar. 

Featured Snippets / Rika resultat

Så, vad gör dessa 49% som inte klickar på någonting? 

Varje sökning är en fråga som sökaren vill ha svar på. Traditionellt sett så har Google förmedlat och rangordnat webbsidor som har svaren i en lista med organiska länkar i SERPen. De senaste åren har Google dock inte endast förmedlat sökaren till svaren, utan också svarat på frågorna direkt. Alltså - många sökare är nöjda efter att endast ha tittat på SERPen, utan att klicka.

Exempel ovan på när Google själv besvarar sökfrågor. Så kallade featured snippets, eller på svenska, rika resultat. 

Googles motto och mål

“Google vill organisera världens information och göra den universellt tillgänglig och användbar.” (översatt från engelska)

Vi har konstaterat att Google idag gör mer än förmedlar trafik. Deras motto är intressant att fundera på, det känns faktiskt som att det faktum att Google i större utsträckning besvarar frågor själva ligger i linje med det. Hur långt går det egentligen att dra "organiserandet av information" och "tillgängliggörandet"? 

Tidigare visade vi statistik som berättar att ca 6% klickar sig vidare till någon annan Google-tjänst efter sin sökning. 

Ett par exempel nedan.

Efter en sökning på "resa i Sverige", presenterade Google en rad "puffar" till olika destinationer i Sverige. Här har vi klickat oss in på Göteborg. Sidan guidar oss till sevärdheter, tipsar om flyg och boende. Funktionerna och gränssnittet påminner om Tripadvisor. Tripadvisor är också en aktör som organiserar och tillgängliggör information. De har alltså delvis samma mål som Google. Men tanke på hur mycket användardata Google sitter på, kan man inte hjälpa att ställa sig frågan hur Tripadvisor i längden ska kunna konkurrera med Googles egen produkt? 

Med det sagt lyckas inte ens Google varje gång. "Google Plus" var ett försök till social plattform som inte kunde konkurrera med de etablerade konkurrenterna. 

Ett annat exempel - Googles egna flygsökmotor. Även detta ett exempel på hur Google gör information mer tillgänglig och användbar. 

Nedan gissar vi lite kring vad som kan komma att stå på tur... Vilka typer av tjänster tillgängliggör information, som Google också skulle försöka sig på? 

Tjänster som Google kan komma att konkurrera med (vilda gissningar!): 

  • Hemnet
  • Bokadirekt
  • thefork
  • Uber (kanske kommer det en självkörande Google-bil?)

Visst är det spännande? Kommer de lyckas eller ej?

Sammanfattningsvis

Så, att Google tillgängliggör information (även din information!) direkt i SERPen, och trafiken till webbplatser minskar därav - vad innebär det för dig?

Vad gäller trafiken - fler kan komma att hoppa över besöket till din webbplats där de bara undersöker dig; istället är de mer benägna att konvertera när de väl kommer in. De har fått kött på benen från SERPen.

I del 3 ger vi några konkreta tips på hur du kan anpassa dig till denna nya spelplan.

Vidare till del 3 >

Ska vi ta ett första möte?

Karin Lundgren
Karin Lundgren
SEO-specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.