Från SEO-audit till nylansering av varumärket Arbetsmiljöforum by Metodicum

Arbetsmiljöforum och Metodicum har tidigare verkat under två varumärken vilket skapade en del utmaningar. En SEO-audit från Impera bekräftade att det fanns stora fördelar med att slå ihop varumärkena. Det ena ledde till det andra och snart tog Impera fram en varumärkesstrategi som resulterade i en nylansering av varumärket Arbetsmiljöforum by Metodicum. 

Arbetsmiljöforum by Metodicum är en utbildningsportal med kursadministration, kunskapsforum och kunskapsbank. Syftet är att sprida kunskap för bättre arbetsliv och arbetsmiljö. Nylanseringen av varumärket resulterade i att vi gav ett nytt liv till den gamla webben.

- Samarbetet har vilat på en frekvent dialog och varit väldigt lyckat. Vi är glada för förtroendet, säger Klas Nederman, Systemutvecklare på Impera. 

“Det var ett självklart val för oss att välja Impera”

- Madelene Karlsson, Marknadsansvarig på Arbetsmiljöforum by Metodicum

Arbetsmiljöforum använde Umbraco som CMS och en skräddarsydd utbildningsmodul framtagen av en annan leverantör. Impera byggde en ny webbplats på Arbetsmiljöforums befintliga CMS och resultatet blev en modernare, snabbare och mer användarvänlig webbplats. 

- Man skulle kunna säga att vi tagit fram en ny kostym, eller ett nytt skal till det redan befintliga webbsystemet. Vi är stolta över hur väl vi moderniserade användarupplevelsen och den tekniska grunden. Det är alltid en utmaning att sätta sig in i och vidareutveckla något som en annan byrå har byggt, men vi gjorde det riktigt effektivt och bra. Det har varit ett komplext, lärorikt och roligt projekt, säger Rasmus Söderström, Webb- och Systemutvecklare på Impera. 

Madelene Karlsson, Marknadsansvarig på Arbetsmiljöforum by Metodicum berättar,

- Det har varit ett väldigt stort arbete bakom kulisserna med dataanalys, grafiska profiler, automatiseringsprocesser, logotyp, ny hemsida, SEO strategier och Impera har varit med från ax till limpa. 

Ny logotyp för Arbetsmiljöforum by Metodicum, framtagen av Impera. 

Linus Rosgren, CRO- och SEO-specialist på Impera, berättar att ett stort problem innan var att det saknades kategorier för olika utbildningsområden, vilket gjorde att specifika kurser rankade istället. 

- Några risker med detta är att det kan vara gamla utbildningar, utbildningar i fel städer eller utbildningar som riktar sig mot en snäv målgrupp som sökare landar på. Det är därför fördelaktigt att istället få sökare att landa på en sida som listar alla utbildningskategorier inom ett visst område.

Impera ser alltid till att identifiera den digitala försäljningspotential som finns hos våra kunder och i detta fall låg den stora insikten i en SEO-audit.

- Det var ett självklart val för oss att välja Impera eftersom de är en full house byrå och eftersom vi har varit kund till dem länge vet vi att Imperianerna är kompetenta och har förmåga att sätta sig in i vår bransch när vi pratar strategi samt är lösningsorienterade vid tekniska utmaningar, säger Madelene Karlsson, Marknadsansvarig på Arbetsmiljöforum by Metodicum. 

 

“Med ett otroligt kompetent team och ett gott samarbete med kunden, kan vi uppnå fantastiska saker”

- Cassandra Abrache, Projektledare på Impera

 

Cassandra Abrache, Projektledare på Impera, firar också samarbetet. 

- Vi har haft ett otroligt lyckat samarbete med Arbetsmiljöforum by Metodicum. Projektet har omfattat komplexa tekniska lösningar men framförallt kreativa möten med både kunden och internt. Det som är speciellt med detta projekt är att vi har fått vara en del av utvecklingen från början till slut. Med ett otroligt kompetent team och ett gott samarbete med kunden, kan vi uppnå fantastiska saker. 

Vi tackar Arbetsmiljöforum by Metodicum för ett bra samarbete och säger grattis till ett nylanserat varumärke och en ny webb! 

 

Ska vi ta ett första möte?

Cassandra Abrache
Projektledare
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.