Vad gör en digital byrå?

I ett ständigt föränderligt medielandskap och en alltmer digitaliserad värld är det en sak som är säker: dagens marknadsföringsbyrå är digital. I den här artikeln reder vi ut vad en digital byrå gör, när man vet att det är dags att anlita en och vilka digitala tjänster som är aktuella 2022.

 

Marknadsföringens förflyttning från den fysiska till den digitala världen har pågått i över 20 år. Varje år som passerar innebär större konsekvenser för företagen som inte hänger med, men också nya möjligheter att nå kunder på innovativa och mer personliga sätt.

Digital strategi med fokus på affärsmål

För att lyckas med sin affär gäller det att veta hur digitala möjligheter bäst kan tas vara på. En digital byrå har fokus på det digitala, med bakgrund mot strategi och affärsmål.

“Insikt i kund- och användarbeteenden är en viktig nyckel för tillväxt”

-

En tydlig drivkraft hos en digital byrå är mätbarheten. Digitala byråer älskar allt som är mätbart, och med all rätt. I dagens digitaliserade värld kan vi samla data kring i princip alla aktiviteter - data att mäta, analysera och utvärdera. Insikt i kund- och användarbeteenden är en viktig nyckel för tillväxt för de flesta företag. Varför inte förstå sig på, och dra nytta av, svaren som ändå finns där? 

 

Då är det dags att anlita en byrå

Med hjälp av noggranna analyser slipper du som kund överraskningar och gissande. Med en digital byrå är din investering trygg. Men, hur vet man att det är dags att anlita en digital byrå? 

- Man vet att det är dags att anställa en digital byrå när man inte uppnår det man vill göra digitalt. Man får inte lönsamhet i sin digitala marknadsföring och kunderna köper inte i den grad man önskar. Eller helt enkelt för att man inte kan detta själv, beskriver Erik Gestrinius, Avdelningschef för webbanalys och digital marknadsföring på Impera.

Erik fortsätter,

- Den största vinsten i att ta hjälp av en digital byrå är att man får en partner med ett ‘utifrån-perspektiv’. Man har ju ofta en bild av vad man tror att man behöver, men ofta kan en digital byrå se saker man själv missat.

Fördelen med att anlita en digital byrå är att den intar en drivande roll i samarbetet. En digital byrå driver frågor som berör din digitala närvaro och kommer ständigt med nya idéer och insikter som du själv kanske inte hade landat i. 

“Med en digital byrå är din investering trygg”

-

Spelar ingen roll om du sitter i Stockholm, Göteborg eller Malmö

Framtidens byrå är digital i all dess bemärkelse. Det spelar inte längre någon roll vilken stad du eller byrån sitter i - allt går faktiskt att lösa digitalt. Är det är något vi lärt oss av Regis “Årets byrå”-utnämnelser så är det att de mest framgångsrika byråerna är utspridda över landet, från norr till syd.

Framtiden tillhör de som anpassar sig till den digitala utvecklingen och den digitala byrån är följsam och nytänkande. 

Digitala tjänster 2022

En digital byrås utbud av tjänster kan variera och det är viktigt att förstå vilka tjänster som är relevanta för just ditt företag.

Ett första steg kan vara att göra en behovsanalys, där den digitala byrån hjälper till att se över vad just ditt företag behöver.

En behovsanalys är praxis här på Impera, och vi inleder alltid nya samarbeten med en sådan. Tack vare behovsanalysen kan vi hjälpa dig att landa i insikter som du själv inte har identifierat för att nå ökad försäljning. Med bakgrund mot insikterna från behovsanalysen kan man sedan titta på vilka tjänster som kan vara intressanta. 

Vilka digitala tjänster ska du satsa på 2022?

Imperas Erik Gestrinius, svarar på frågan:

- Jag skulle säga - back to basics. Städa framför egen dörr. Den digitala utvecklingen sker snabbt och det finns mycket nytt att tillgå. Alla de sakerna är väldigt bra - använd dem. MEN - stäm av grunderna först. Börja med att göra en konverterings- och SEO-audit. Ställ dig frågorna:

  • Har jag en webbplats som är effektiv?
  • Snabb?
  • Mobil?
  • Användarvänlig?
  • Fungerar alla flöden?
  • Hur väl står sig sajten organiskt?

När allt det är på plats, se över den betalda marknadsföringen och strategin för hela kundresan. 

Det finns inget uttalat utbud av tjänster som en digital byrå ska erbjuda. För att säkerställa att grunden är stadig och att helheten fungerar kan det vara värdefullt att inleda med följande: 

Digitala tjänster 2022

Läs mer om våra tjänster

Strategi

SEO

PPC 

UX-Design 

CRO

Från teknik, till annonsering och konvertering 

En digital byrå jobbar mot lönsam trafikökning. Det handlar inte bara om att driva trafik, utan att driva rätt trafik som leder till långsiktig tillväxt. Att en annons leder till konvertering är väldigt viktigt och en digital byrå kan hjälpa dig med att navigera det hela på ett bra sätt. Med hjälp av konverteringsoptimering kan ditt företag ledas mot era mål på ett strategiskt sätt. 

Konverteringsoptimering handlar om att titta på hur olika delar av en webbplatsen påverkar kundupplevelsen. I det stora hela handlar det om att identifiera fallgropar på webbplatsen och hitta den önskade kundupplevelsen. I analysarbetet undersöks besökarnas beteende och potentiella förbättringar identifieras. Fokuset ligger på att kundupplevelsen ska leda till köp eller leads. Man kan kort säga att konverteringsoptimering förvandlar besökare till kunder.   

Man kan använda sig av ett antal olika verktyg för att åtgärda identifierade fallgropar på webbplatsen. Här behöver konverteringsoptimeringen samköras med exempelvis UX/UI-design, betalda annonser, eller sökmotoroptimering för att uppnå bästa resultat. En digital byrå som Impera besitter kompetenser inom alla dessa områden och kan bidra med ett värdefullt helhetsperspektiv. 

Digitala Specialister i Örebro

På Impera i Örebro sitter några av Sveriges bästa konsulter inom digital marknadsföring och hjälper dig gärna att nå dina affärsmål. Att ta hjälp av en digital byrå är en värdefull investering och framförallt en säker sådan. Tveka inte att höra av dig till oss på Impera om du behöver hjälp av en digital byrå som gör bra affärer bättre. Vill du läsa mer om vårt erbjudande är du välkommen att göra det under fliken våra tjänster. Hoppas vi hörs! 


Skribent: Nathalia Dalmer

Ska vi ta ett första möte?

Robert Damm
Säljare
Kontakta mig för diskutera era digitala behov!
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.