Öka webbplatsens effektivitet med webbanalys
Genom att analysera din webbplats besöksstatistik och relaterade kundundersökningar så kan du göra din hemsida mer effektiv. Men hur, mer exakt? Det finns mängder med metoder för hur man ska gå tillväga för att hitta de där möjliga förändringarna som radikalt kan lyfta din affär. I detta blogginlägg kommer jag att dela med mig av några favorit-knep som ofta kan generera agerbara insikter, varje tips är kopplat till en möjlig fundering som en verksamhet kan ställa sig i strävan att förbättra sin affär.
Hur får vi fler att handla på webbplatsen?
Vissa verksamheter som funnits långt innan den digitala eran kan ibland uppleva att en del kunder tar lite väl lång tid på sig att börja handla och verkligen använda de nya digitala kanalerna. Och hur gör man då, för att hjälpa besökarna att göra den övergången och handla mer online?
Om det finns kvalitativa data för att hjälpa till att hitta svaret på denna fråga är det guld värt. Om det exempelvis tidigare genomförts kundundersökningar för att ta reda på varför besökarna föredrar att boka över telefon/mail/i butik eller varför de inte vill/eller genomför bokningar på hemsidan så kan det hjälpa dig med var du ska börja titta på datat. Om besökarna exempelvis känner sig osäkra över vissa moment i bokningen så kan man undersöka om det finns några likheter med höga drop off rates vid smärtpunkterna och få bra med data för att bygga upp en stark hypotes.
Men det går att börja även utan data från undersökningar. För en kund som efterfrågat till Impera att få en högre andel av bokningarna digitalt hittade jag efter en flödesanalys att skillnaderna mellan desktop och mobil-användarna var enorma. Ofta är de olika men just denna kund hade en absurt låg andel besökare från en mobil enhet som ens tog sig förbi det första steget i bokningsprocessen. Detta skapar såklart en stor misstänksamhet och är tydliga tecken på att något kan göras här för att förbättra flödet.
Generellt i branschen ser vi en stor ökning i andelen trafik från mobila enheter och för många företag följer även nu försäljnings-kurvorna med, fler och fler handlar via sin mobiltelefon och trenden av att bara researchen sker där håller på att brytas (självklart beror detta även mycket på vilken typ av produkt/tjänst man säljer), men inte för just denna kund, inte det minsta. När vi hade plockat upp den informationen så genomförde vi en rad riktade användartester på mobilen för att undersöka vad det var som hindrade besökarna.
Det framkom tydligt att många inte ens förstod var de skulle klicka i ett specifikt steg för att ta sig fram. De verkligen fastnade på grund av att sidans utformning var så otydlig. Problemet gick enkelt att åtgärda och det har totalt förändrat flödet i motorn så att fler besökare tar sig igenom hela vägen till slutet. Det är så lätt att bli blind för sina egna flöden om man själv klickar sig igenom dem flera gånger om dagen, så att inget är självklart är något som är värt att ta med sig och tänka på när man bygger sina hypoteser.
Anpassa innehållet och sätt dig in i hur kunden/besökaren tänker
En ansträngning för att identifiera problem som är lätta att åtgärda är att titta på om det är någonstans i webbens kontaktformulär som besökarna fastnar eller hoppar av, eller om problemet går att koppla till ett speciellt steg? Kanske ber du om för mycket information för tidigt så att besökaren frågar sig vad du ska med informationen till egentligen? Eller för lite information för att det ska verka trovärdigt?
Eller får besökarna fel när de försöker skicka in formuläret som de inte förstår hur de ska rätta till eller tycker att något blir för omständigt? Spårning på hemsidan kan svara på hur beteendet ser ut och ibland kan det räcka för att bygga starka hypoteser och ibland kan det behöva kompletteras med undersökningar för att verkligen förstå varför beteendet sker.
Det är inte bara det tekniska och vad du ber om från besökaren som spelar roll när en besökare ska skicka in ett lead för kontakt. Det är också viktigt att verkligen förstå vad dina potentiella kunder vill ha. Vad är deras problem? Svaret kan hjälpa dig formulera din lösning och att dessutom få möjligheten att använda samma terminologi som kunden.
Som exempel hade vi en kund som hade ett formulär på sin webbplats för leadsgenerering. Språket på sidan och uppmaningarna var i linje med branschens standard, de kallade formuläret för “Skicka in en förfrågan” så heuristiskt var det inget som vi från början reagerade på. Men så frågade vi besökarna på sidan om det var något som hindrade dem från att skicka in formuläret. Och många reagerade på just terminologin “förfrågan”.
Det stämde inte överens med vad de ville ha, de ville ha en offert och förstod inte att det var exakt det de fick om de skickade in en förfrågan. Så språket var inte formulerat ur ett perspektiv av vad slutkunden behövde/ville ha utan av vad branschen erbjöd och hur verksamheten såg på produkten internt.
Så trots att vår kund hade ett tydligt formulär som samlade in leads på sin hemsida så missade de möjligheter bara för att titeln på formuläret var formulerad ur ett inifrån perspektiv. Detta betyder inte att ni ska sluta följa branschstandarder, ofta är det bra att hålla sig till ett bekannt språk, men däremot så betyder det att det inte skadar att utmana standarder och utforska om det finns ännu bättre alternativ utanför dem.
Skribent: Emelie Borg