Konverteringsoptimering

Det är inte bara den här sidans längsta ord – det är också Imperas sätt att göra dina besökare på webben till agerande kunder. Vi jobbar iterativt med din webb. Konkret handlar det om att ständigt förbättra webbplatsen för att få fler besökare att bli nöjda och glada kunder.

Vi har Google Analytics i ryggen när vi konverteringsoptimerar. Analysen hjälper oss att identifiera och förbättra. Kanske krävs en tydligare uppmaning, ett mer relevant innehåll eller bättre koppling mot sociala medier. Efter förändringen är det smart att A/B-testa för att se förbättringen tydligt.

Vad är konverteringsoptimering?

Vad är det som gör att en besökare blir en kund? Självklart har det att göra med att erbjudandet ska vara bra och gå att hitta men när besökaren väl är på din hemsida finns det många saker som spelar in beslutsprocessen. Det kan handla om att webbplatsen är rörig och svår att förstå eller att besökaren inte får svar på sina frågor på landningssidan. Konverteringsoptimreing (CRO) handlar om att göra vägen från besökare till kund enklare.

Det räcker inte med sökmotoroptimering eller annonsering

Du kan öka mängden besökare till din hemsida genom till exempel sökmotoroptimering (SEO) eller annonsering med Google Ads (SEM). Men det räcker alltså inte att få besökare till din webbplats, besökaren behöver också ges en enkel och tydlig väg till konvertering.

Hur konverteringsoptimerar man sin webbplats?

Hur gör man då? Första steget i processen är att sätta ett tydligt mål. Vad är det du vill att besökaren ska göra? Kanske vill du att besökaren ska köpa en produkt eller boka en vistelse på ditt hotell, kanske är det mer komplicerat än så och det första du vill att kunden gör är att kontakta dig för en offert. Bestäm dig för vad målet är och registrera det i ditt analysverktyg, till exempel Google Analytics.

Analysera med hjälp av rätt verktyg

Nästa steg är att analysera hur besökaren beter sig på din hemsida och var hindren kan finnas. Det kanske enklaste sättet att göra det på är att själv agera besökare eller låta någon annan prova din webbplats. Börja med att se på annonsen eller hur länken ser ut i sökresultatet, gå in på hemsidan och försök köpa produkten. Gå hela vägen genom kassan för att vara säker på att du sett allt.

Att själv prova är ett bra sätt att börja konverteringsoptimera men det blir mycket effektivare med rätt verktyg. Google Analytics är ett måste att ha i all form av digital närvaro idag. Men det finns andra verktyg som till exempel testar din konverteringsprocess åt dig i stora mängder, till exempel Hotjar eller Visual Website Optimizer. Här är det bäst att anställa en expert i ämnet.

Skapa en hypotes

När du själv upplevt hur det är att vara kund på din webbplats är det dags att skapa en hypotes om var problemen ligger. Låt oss säga att det händer mycket på din webbplats. Det kan göra att den upplevs som rörig för besökaren och hen vet inte hur man gör för att gå vidare mot köp.

A/B splittest, call to action (CTA), och iterationer

Nu är det dags att testa din hypotes. Olika versioner av webbplatsen skapas, kanske me olika design eller med olika calls to action. Ett call to action är där du uppmanar besökaren att konvertera. Till exempel “Boka din biljett nu”. Sedan utförs ett A/B splittest, vilket innebär att hälften av besökarna skickas till den ena varianten av hemsidan och hälften till den andra varianten. Sedan mäts mängden konverteringar på de olika varianterna och slutsatser kan dras kring vilken som fungerade bäst. Sedan upprepas processen med hypotes, test och analys i flera iterationer.

Konverteringsgrad

Målet med konverteringsoptimering är att öka konverteringsgraden på din hemsida. Konverteringsgrad betyder hur stor procentandel av dina besökare som blir kunder. Det går såklart att öka den genom att sänka priset men det vill vi inte göra. Konverteringsgraden ska öka utan att varje sälj minskar i värde.

  • Gör webbplatsens besökare till agerande kunder
  • Vi jobbar iterativt med din webb
  • Vi tar fram hypoteser för förbättring
  • Vi identifierar problemområden

Prata med en specialist

  • Linus Rosgren

  • CRO & SEO Specialist

  • lr@impera.se

  • 019-5000120

Tack för ditt intresse. Vi kommer snart kontakta dig för ytterligare diskussion.

Kunde inte skicka mejl:
  • Linus Rosgren

  • CRO & SEO Specialist

  • lr@impera.se
  • 019-5000120