illustration varför man ska ha erbjudanden på startsidan

10 anledningar varför ni ska ha erbjudanden på startsidan

Varför är det viktigt att startsidan marknadsför webbplatsövergripande erbjudanden högst upp på sidan t.ex. “gratis frakt” med brådskande uppmaningar som "Endast idag" och en tydlig uppmaning med länk till t.ex. "Handla bästsäljare nu" eller “Mest populära produkter”?

Med webbplatsövergripande erbjudanden menas att det som man kan handla från er produkter eller tjänster, bör lyftas fram på startsidan för att användarna ska förstå vad ni erbjuder.

I dagens trend av mer minimalistisk och enkel design av startsidan ser vi en vanlig dispyt mellan effekt och tonalitet. Men innan man väljer helt att gå den minimalistiska vägen bör man överväga vilka fördelar man kan gå miste om.

Vän av ordning förstår givetvis att fördelarna med erbjudanden och minimalistisk och ren design inte med nödvändighet behöver vara ömsesidigt uteslutande.

Men som digital specialist på Impera ser vi denna dispyt ganska ofta. Därför vill jag gärna skicka med fördelar och effekter som bör kontrolleras för och föreslå att man testar sig fram till den design som stöttar affärsmålen med webbplatsen bäst. För oavsett vägval eller grad av minimalistisk design bör man ha följande effekter i åtanke.

Startsidan är den oftast den mest besökta sidan

Startsidan för en webbplats är vanligtvis den första sidan som besökare ser när de kommer till webbplatsen, och den fungerar som en introduktion till företaget och dess erbjudanden. Det är också den sidan som vanligtvis har mest trafik. Därför är det viktigt att presentera de bästa anledningarna till varför man ska göra affärer med er där.

Fånga besökarnas uppmärksamhet

Att marknadsföra webbplatsövergripande erbjudanden högst upp på startsidan kan vara ett effektivt sätt att fånga besökarens uppmärksamhet och uppmuntra dem att utforska webbplatsen ytterligare.

Använd brådskande och knapphetsorienterande triggers

Att använda brådskande och knapphetsorienterande triggers som "Endast idag" eller liknande kan skapa en känsla av brådska hos besökaren, vilket gör dem mer benägna att agera och göra ett köp. Det kan också skapa en rädsla för att missa något, vilket ytterligare kan uppmuntra dem att agera.

En tydlig uppmaning förbättrar användarupplevelsen

Att inkludera en tydlig uppmaning eller call-to-action (CTA), som länkar till t.ex. "Handla bästsäljare nu", kan ge en tydlig riktning för besökaren och vägleda dem mot ett specifikt agerande. Detta kan förbättra användarupplevelsen och göra det lättare för besökare att hitta det de letar efter.

10 anledningar varför det är bra att ha erbjudanden på startsidan

Att marknadsföra erbjudanden som gäller hela webbplatsen högst upp på startsidan med brådskande och knapphetsorienterade erbjudanden med en tydlig CTA kan vara ett effektivt sätt att driva försäljning och öka konverteringen genom att öka användarnas motivation av flera anledningar:

  1. Lockar till sig uppmärksamhet
  2. Skapa en känsla av brådska
  3. Uppmuntrar till agerande
  4. Ökar försäljningen
  5. Bygger upp kundlojalitet
  6. Förbättrad användarupplevelse
  7. Ökad kundanskaffning
  8. Högre genomsnittligt ordervärde
  9. Ökar förtroendet
  10. Förbättrar SEO

1. Det lockar till sig uppmärksamhet

Genom att placera de webbplatsövergripande erbjudandena högst upp på startsidan dras besökarna omedelbart till dem, vilket ökar chansen att de lägger märke till erbjudandena och vidtar åtgärder.

2. Skapa en känsla av brådska

Genom att använda fraser som "Endast idag" eller "Erbjudande med begränsad giltighetstid" skapas en känsla av brådska hos besökarna, vilket kan uppmuntra dem att agera snabbt innan erbjudandet löper ut.

3. Uppmuntrar till agerande

Genom att tillhandahålla en länkad CTA, t.ex. "Shoppa bästsäljare nu", är det mer sannolikt att besökarna klickar sig vidare och gör ett köp, i stället för att bara scrolla förbi erbjudandet.

4. Ökar försäljningen

Genom att erbjuda fri frakt eller andra rabatter som gäller hela webbplatsen kan besökarna bli mer benägna att genomföra ett köp, även om de inte planerade att göra det från början. Detta kan öka den totala försäljningen från webbplatsen.

5. Bygger upp kundlojalitet

Om kunderna har en positiv upplevelse av webbplatsen och utnyttjar erbjudanden som gäller hela webbplatsen kan de vara mer benägna att återkomma i framtiden, vilket ökar kundlojaliteten och återkommande köp.

Överlag kan det vara ett effektivt sätt att öka försäljningen, driva konverteringar och bygga upp kundlojalitet genom att marknadsföra webbplatsens erbjudanden högst upp på startsidan med brådskande och knapphetsorienterade triggers med tillhörande CTA.

6. Förbättrad användarupplevelse

Genom att erbjuda rabatter redan på startsidan eller gratis frakt kan besökarna känna att de får en bra deal, vilket kan leda till en positiv användarupplevelse.

7. Ökad kundanskaffning

Om besökarna är intresserade av erbjudanden från er kan de bli mer benägna att dela länken till er webbplats med andra eller rekommendera den till vänner och familj, vilket ökar kundförvärvet.

8. Högre genomsnittligt ordervärde

Genom att erbjuda rabatter eller gratis frakt kan besökarna vara mer benägna att lägga till ytterligare varor i sin varukorg för att dra nytta av erbjudandet, vilket ökar det genomsnittliga ordervärdet.

9. Ökar förtroendet

Om besökarna ser att andra utnyttjar erbjudandet för från er eller att ni ser att det ger en hög konverteringsgrad kan de vara mer benägna att lita på webbplatsen och göra ett köp.

10. Förbättrar sökmotoroptimeringen (SEO)

Genom att marknadsföra webbplatsens erbjudanden högst upp på startsidan kan det leda till att besökarna spenderar mer tid på webbplatsen och engagerar sig i innehållet, vilket kan förbättra webbplatsens sökmotorranking och SEO.

Sammanfattning om erbjudande på startsidan

Sammanfattningsvis kan det ge en rad fördelar att marknadsföra erbjudanden som gäller hela webbplatsen högst upp på startsidan med brådskande och knapphetsorienterade triggers och en tydlig CTA, från att förbättra användarupplevelsen till att öka kundförvärvet och det genomsnittliga ordervärdet, till att förbättra SEO och sökmotorrankningen.

Det är ett kraftfullt sätt att öka engagemanget och driva konverteringar på en webbplats.

Att lägga till detta på en webbplats är relativt billigt som också har hög effekt.

Påverkan:

Hög

Kostnad:

Låg

Effekt:

Psykologisk

Kontrollera nu att er webbplats har en så effektiv startsida som möjligt med erbjudanden av vad ni erbjuder era kunder. Har ni inte webbplatsövergripande erbjudanden på startsidan kan det vara värt att testa det för ovan beskrivna effekter. Har ni en minimalistisk design utan erbjudanden och inte testat er fram till att det är bäst för just er så går ni troligtvis miste om en hel del konverteringar.

Ska vi ta ett första möte?

Erik Gestrinius
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Erik Gestrinius
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.