Sökintention: Framtidens SEO
"Marknadsföringspatrullen" på Impera arbetar ständigt med att utveckla kampanjer och strukturer i Google Ads för att göra det så lönsamt som möjligt för våra kunder. För att lyckas får vi inte glömma bort att SEO är en viktig pusselbit i den stora strategin.
I denna artikel går vi igenom en av de viktigaste delarna inom SEO just nu, nämligen sökintention. Det vill säga; vad är intentionen bakom en sökning på Google? Och varför är det viktigt att möta upp en intention?
Spelfältet på Google fortsätter att utvecklas, och det är bara positivt. Vi på Impera gillar förändring, och vi ser till att era webbplatser är uppdaterade utifrån Googles SEO-riktlinjer som ständigt förändras.
Nya spelregler för synlighet på Google
I vår artikel om sökord med låg sökvolym skrev vi en del om sökintention, och om hur du bör optimera landningssidor för en kombination av olika sökfraser – så att du kan synas i sökresultatet på flera olika ord.
Exempel på detta kan vara om en person använder sökfrasen “vinterskor jämförelse”. Intentionen behöver nödvändigtvis inte vara att denne vill köpa skor direkt, utan att tillförskaffa sig information om olika skor.
Om du optimerar ditt innehåll för att synas på “informativa sökningar om vinterskor” bör du ha en stor chans att synas i sökresultatet, även om din landningssida inte är optimerad för just den sökfrasen. Utan du optimerar för intentionen.
Sökintention är en trend som kommer att bestå, och det pratas mycket om intention just nu i SEO-världen.
Google har relativt nyligen introducerat en uppdatering som heter “Multitask Unified Model”. Denna uppdatering lägger fokus på just intention.
Nuförtiden går det inte enbart att skapa SEO-optimerade texter med “inbakade” sökord. Du behöver skapa engagerande innehåll som möter upp en potentiell kunds intention när denne gör en sökning på Google.
Vad är det han eller hon verkligen vill få svar på? Är det en sida där du enkelt kan köpa en produkt? Eller en informationssida för att utbilda sig?
Google arbetar hårt med att identifiera den rätta intentionen bakom en sökning, och det blir inte lika mycket fokus på själva sökfrasen i sig.
Kundresan och intentioner
Vare sig dina landningssidor innehåller text, video eller ljud måste den planeras för utifrån de sökord som finns till förfogande. Vi måste även titta på kundresan, och vilket stadie en kund befinner sig i.
Ska det vara innehåll som utbildar en kund för framtida köp? Eller är kunden i ett köpläge och behöver produktsidor som svarar upp mot dennes intention?
Det är viktigt att förstå relationen mellan sökord och intention, och hur vi kan vi möta upp en användares intention med hjälp av innehåll på en sajt.
2022 är året vi behöver ta sökintention på stort allvar, och skapa engagerande innehåll för hela kundresan.