Digital strategi för att bemästra säsongsvariation

Besöksnäringen är som en ständig balansakt, där gästernas beteende kan skifta med årstidens vindar. Det är därför vi har ett par verktyg och tips att dela med dig. Högsäsonger och lågsäsonger, evenemang, väderomslag – allt detta spelar en stor roll i besöksnäringen. Med rätt strategi kan du förbereda dig för dessa förändringar och möta dem med förtroende.

Google analytics - insikternas skattkista

Data är verkligen kung! Genom Google Analytics kan du avslöja värdefull insikter, som säsongsbetonade trafikmönster på din webbplats. Givet marknadens volatilitet senaste åren, analysera åtminstone tre års aktivitet för att få en klarare bild av tendenser.

Exempel på variation i trafik mellan säsonger, boendeanläggning. Trenden är snarlik år från år.

Nedanstående bild visar Conversion rate i relation till temperatur på användarens position. I detta fall tenderar höga temperaturer att öka viljan att boka. 

Nedastående bild visar Conversion rate efter vädertyp på användarens position:

I detta fall en högre bokningsvilja vid mulet väder jämfört med sol.

Nedanstående bild har mycket information i sig. Y axeln är månad för bokningstillfället och staplarna avser vilken månad ankomst sker. Den visar att framförhållning i snitt är 0-1 månad under våren, väldigt kort på sommaren och flera månader på hösten. Viktig information för att marknadsföra rätt produkter och med rätt intensitet.

Framförhållning från bokning till ankomst

 

Trender efter årstid, temperatur, vädertyp, framförhållning är några exempel på faktorer som kan vara relevanta för att gasa eller bromsa den digitala markadsföringen. Du behöver dock säkerställa att det finns samband där för just er verksamhet och hur sambanden i så fall ser ut. Google analytics kan ge er svaren.

 

Använd Google Trends för djupare förståelse

Google Trends avslöjar hur sökvolymer skiftar över tid. Denna data kan hjälpa dig att skräddarsy dina kampanjer efter när kunderna är mest aktiva.


På sökningen “Spahotell” ser vi t.ex. att sökvolymerna ökar markant under semesterperioder kring jul/nyår och industrisemestern. Sökvolymerna då är ungefär dubbelt så höga som snittet under året. 

För den mest populära perioden (sommarlovet) kan resultatet brytas ned per region, där det finns stora skillnader. I detta fall framstår det som gynnsamt att marknadsföra en Spa anläggning under sommarlovet på främst Örebro- och Jämtlands län.

 

Anpassa din digitala strategi

När du har förstått säsongsvariationerna och har insikter från data, är det dags att skapa en anpassad digital marknadsföringsstrategi. Här är några djupdykningar i de förslagna åtgärderna:

  • Sätt igång tidigt: Vänta inte tills högsäsongen börjar för att lansera din kampanj. Många gäster börjar planera sina resor och aktiviteter långt i förväg. Genom att förutse detta beteende kan du vara steget före konkurrenterna, fånga kundernas uppmärksamhet tidigt och utnyttja hela säljperioden.

    Ett exempel - efterfrågan på nyårspaket stiger kraftigt redan från början av september.

  • Erbjuda säsongsanpassade paket: Fundera över unika paket eller erbjudanden som passar just den säsongen. Till exempel kan ett spahotell erbjuda ett "Vinteruppvärmningspaket" med varma behandlingar under de kalla månaderna.

  • Implementera en funnelstrategi: Fokus ligger på att bygga en kundresa, från att först skapa medvetenhet (top of the funnel) till konvertering (bottom of the funnel). När efterfrågan är stor, investera i bredare kampanjer för att dra in en stor publik. Sedan, när efterfrågan sjunker, kan du rikta in dina kampanjer på de som redan har visat intresse.

  • Segmentering: Inte alla kunder är desamma. Kanske vill barnfamiljer ha sommaraktiviteter, medan par utan barn söker efter en lugnare upplevelse på hösten. Genom att skapa kampanjer som riktar sig specifikt till olika målgrupper, kan du bättre matcha deras behov och önskemål.

  • Fokus på branding: Under lågsäsongen kan det vara svårare att öka försäljningen, men det är en utmärkt tid att bygga varumärkeskännedom. Genom att ständigt vara närvarande i kundens sinne, ökar chansen att de kommer ihåg ditt varumärke när de är redo att boka.

  • Optimera remarketing: Med remarketing kan du rikta annonser till människor som redan har besökt din webbplats eller app. Det är särskilt effektivt eftersom du riktar in dig på individer som redan har visat intresse. För bästa resultat, skapa skräddarsydda kampanjer baserade på deras tidigare beteende. Till exempel, om någon övergav sin bokning, skicka en speciell rabattkod för att locka dem att slutföra sin bokning.

 

Slutsats

Digital marknadsföring för besöksnäringen kräver en dynamisk strategi. Det är viktigt att förstå och anpassa sig efter säsongsvariationer, skapa relevanta erbjudanden och allokera budgeten där den ger bäst avkastning. Genom att använda dessa metoder kan du maximera bokningar, främja intäktstillväxt och stärka ditt varumärke.

 

Maximera din potential med oss!

Inom besöksnäringen är det avgörande att hela tiden ligga i framkant, anpassa sig efter marknadens skiftningar och förstå hur man bäst engagerar sina besökare. Som din dedikerade digitala byrå är vi här för att stödja dig genom varje säsongsvariation och hjälpa dig navigera i den digitala marknadens utmaningar.

Intresserad av att ta din marknadsföring till nästa nivå? Låt oss visa dig hur. Kontakta oss idag för att starta vår resa tillsammans!

Ska vi ta ett första möte?

Peter Persson
VD och Strateg
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Peter Persson
VD och Strateg
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.