Så borde ditt företag jobba med marknadsföring 2021

Så borde ditt företag jobba med marknadsföring 2021

När pandemin bredde ut sig över världen våren 2020 rådde det en stor osäkerhet inom vår bransch. När vardagen sätts ur spel och saker inte fungerar som de ska är det lätt att tappa fattningen.

Vi på Impera höll huvudet kallt och anpassade oss till situationen. Även om restriktionerna om resor och folkmassor satte sina tydliga spår lyckades vi ändå hitta en bra väg för marknadsföring för de företag och organisationer vi arbetar med. Det har varit härligt att se att de som vågade ligga med örat mot rälsen under våren och göra snabba korrigeringar efter de förändrade marknadsförutsättningarna också fick bra utfall.

För saken är ju den att det nästan alltid går att anpassa sig. Särskilt när det kommer till marknadsföring där nya spelregler konstant introduceras. Vi tar med oss de kunskaper vi tillförskaffat oss under det kaotiska 2020, och tar oss en titt på vad som gäller kring marknadsföring för det kommande året.

1. Videoannonsering - viktigare än någonsin

Annonsering med video är möjligtvis den allra hetaste trenden idag. Och kommer att fortsätta vara det en lång tid framöver. En bra video ger i regel mycket högre konverteringsgrad jämfört med en textannons. Det är även det absolut bästa sättet att introducera en produkt eller tjänst. Video blir särskilt relevant för kommersiella företags marknadsföring.

Ett inlägg på exempelvis Facebook som inte har video får 92 % mindre trafik jämfört med inlägg som har det.

En stor anledning till att video kommer att fortsätta vara en trend är övergången till mobila enheter. Att läsa text på en mobiltelefon är ju inte alla gånger en angenäm upplevelse, särskilt inte om webbplatsen du besöker inte är optimerad för mobil. Där fyller en video en viktig funktion då besökaren bara behöver klicka på en knapp för att ta till sig en tjänst eller produkt.

Det finns massor av sätt att arbeta med videoannonsering. Youtube är det självklara valet för många. Men, Facebook, Instagram och LinkedIn har idag många smarta funktioner som gör det smidigt att lägga ut video på respektive plattform.

Google gillar video. Du kommer att ha en mycket högre chans att ranka högt på Google om dina artiklar innehåller rörligt material. Det är inte svårare än så att Google märker att människor vill konsumera videor, och därför placerar dem högt upp i sökresultatet.

2. Sociala medier - annonsera där kunderna finns

Ja vi vet, snack om sociala medier börjar bli lika uttjatat som att prata om vädret. 

Men, det finns en anledning till det. Speciellt nu under pandemin när människor generellt tillbringar mer tid vid telefonen. När du inte kan träffa dina nära och kära blir det lätt så att man hamnar framför Facebook eller Instagram.

Detta är någonting som vi måste ha i åtanke när det kommer till marknadsföring för företag. Att marknadsföra sig på sociala medier behöver inte kosta skjortan. Med rätt personer bakom ratten kan du få ut ditt budskap till en stor mängd människor inom en rimlig budget.

Social Commerce

Facebook och Instagram har möjlighet att öppna butiker direkt i plattformen. Funktionen har funnits i ett par år, men blev nyligen uppdaterad och mer funktionell. Nu är det lättare än någonsin att handla direkt i plattformen, istället för att skicka kunden vidare till en webbplats. Att handla i dessa butiker kallas för “social commerce” - och det är en trend som bara växer.

Det snackas även en hel del om att använda sociala medier som en digital tidning idag. En tidning som publicerar artiklar, videor och annat. Använder du Facebooks kanaler på rätt sätt och kontinuerligt publicerar nytt innehåll kan det bli en väldigt stark arsenal i din marknadsföring för ditt företag 2021.

3. Influencer-marknadsföring - fortfarande högst relevant

När vi ändå är inne på sociala medier-spåret vill vi poängtera att så kallad influencer-marknadsföring fortfarande är relevant.

Underskatta inte effekten en influencer kan ha på din marknadsföring. Pandemin hade en stor påverkan på det här. När fysiska butiker stänger ner och vi inte längre har möjlighet att strosa omkring smärtfritt på ett köpcentrum blir dessa influencers allt viktigare då onlineförsäljningen ökade stort under 2020.

När du köper en produkt eller tjänst online är det vanligt att du gör någon typ av efterforskning. Du vill inte köpa grisen i säcken, så att säga. Här kommer influencers in i bilden. Att marknadsföra sitt företag 2021 på det mest effektiva sättet innebär en mycket högre aktivitet på sociala medier.

Med rätt influencer kan du skapa trovärdighet och övertygelse kring din produkt eller tjänst för människor som söker efter den informationen. Men, det kan även gå åt andra hållet om influencern gör bort sig på något sätt, och ditt varumärke dras med i samma veva. Så att säga.

Den starkaste delen med influencer-marknadsföring är att personen som skriver eller pratar om din produkt eller tjänst kan bli mycket mer personlig jämfört med en regelrätt annons.

Och, kom ihåg. Vi tillbringar mer tid framför telefonerna än någonsin. Influencers kommer inte att försvinna, och de är i allra högsta grad en stor del av innehållet som sprids på sociala medier. Dra nytta av det!

Ska vi ta ett första möte?

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.