Då är LinkedIn rätt kanal för marknadsföring

Att marknadsföra sig på sociala medier som Facebook, Instagram och även LinkedIn innebär att du kan nå ut till just din relevanta målgrupp. Men LinkedIn Ads har en speciell plats i marknadsstrategin för leadsgenerering inom B2B-marknadsföring.

Behöver du nå en viss målgrupp baserat på vad de jobbar med, leadsgenerering inom B2B, samt göra affärer som har ett livstidsvärde på mer än 130 000:-? Då är LinkedIn klockrent.

Här når du ut via en plattform där människor befinner sig utifrån sin yrkesmässiga roll. Det betyder att du kan styra marknadsföringen mot en viss roll eller titel, men även baserat på geografi. 

Utmaningar för B2B-företag

Digital B2B-marknadsföring behöver vara mer sofistikerad på grund av de utmaningar som vi står inför när det kommer till försäljning och längden på en köpcykel.

Själva affären sker oftast offline och köpcykeln för en affär är ofta lång. Vanligtvis är köpcykeln i genomsnitt 6-12 månader, men kan sträcka sig längre än så. Det gör att det många gånger kan vara svårt att mäta effekten av marknadsföringen om man inte vet hur man ska bära sig åt. Då behöver du en specialistbyrå som kan hjälpa dig att säkerställa lönsamheten i din LinkedIn-marknadsföring.

Fördelar med LinkedIn Ads

Uppdaterad målgruppsdata

Plattformen har användare som gärna uppdaterar sin profil så fort det sker en förändring i deras arbetsliv. Det är ett naturligt beteende att vara stolt över sitt arbete och sin roll om man vill göra sitt bästa i livet. Det mänskliga drivet hjälper oss att nå rätt målgrupp.

Nå rätt målgrupp

Eftersom målgruppsinformationen är av hög kvalitet blir målgruppsinställningarna väldigt effektiva, för den som vet hur man drar nytta av korrekt segmentering.

Affärsorienterad mentalitet

När användarna väl befinner sig på LinkedIn är det mer regel än undantag att användarna är i ett affärsmässigt mindset. De tänker i stor utsträckning på deras jobb eller karriär, vilket gör plattformen suverän till att marknadsföra erbjudanden som appellerar antingen till målgruppens karriär eller som gör nytta i deras arbete. Det innebär att trafiken, i regel, har en högre konverteringsgrad än trafiken från andra sociala medier.

Inga grindvakter

Det är inte ovanligt att personer i högre beslutfattande positioner låter kommunikatörer, sekreterare eller administratörer sköta kommunikationen åt dem. Men så är oftast inte fallet med LinkedIn. LinkedIn tenderar att vara så personligt viktigt att man gärna ansvarar för kontot helt själv. Det gör att när vi väl kommunicerar eller marknadsför oss mot exempelvis en VD så är det verkligen VD:n vi kommunicerar med.

Större värde på affärsmöjligheterna

När vi når rätt beslutsfattare är det också högre sannolikhet att vi kan få avslut på affärer med högre offertvärde. 

I varje marknadsstrategi för B2B-företag bör du balansera mellan att LinkedIn genererar affärer med högst värde, och sökannonser på Google genererar snabbast avslut på affärer.

Beroende på hur du gör dina affärer fungerar LinkedIn som att skjuta prick och jaga efter större affärer, medan sökannonser på Google skjuter bredare och lägger ut nät för fler, men mindre affärer.

Nackdelar med LinkedIn Ads

Dyr klickkostnad jämfört med Google, Facebook, Instagram och Twitter

I genomsnitt ligger klickkostnaden mellan 55-85 SEK vilket är betydligt högre än andra vanliga marknadsföringsplattformar. Det är till exempel cirka sex gånger högre klickkostnad än genomsnittet på Facebook Ads.

Ingen möjlighet att styra när på dygnet man vill annonsera

Tyvärr finns det inte stöd för att styra när på dygnet man vill marknadsföra sig. För många branscher skulle det vara effektivare att marknadsföra sig under kontorstid. I andra fall man vill nå dem som använder LinkedIn utanför kontorstid. Men den möjligheten finns inte i verktyget för tillfället.

För att lösa det får man hyra den tjänsten via ett tredjepartssystem. Om det skulle effektivisera lönsamheten så att det blir lönsamt för er affär kommer vi givetvis föreslå det.

Ingen möjlighet att styra budgivningen efter enheter

Om du har stor skillnad i konverteringsgrad på webben mellan mobiltelefoner, dator och läsplatta så får du tyvärr gilla läget. Vi kan inte styra budgivningen eller klickkostnaden efter vad som är det effektivaste för just din affär och det du säljer. 

Inget kvalitetsresultat som ger feedback på annonskvaliteten

Det finns inget kvalitetsresultat för annonserna, som i Google Ads eller Facebook Ads. Kvalitetsresultatet talar om för oss hur bra våra annonser är på att skapa engagemang och hur användarvänliga annonserna är. Även om det inte visas av LinkedIn så spårar LinkedIn detta. Dock kommer vi få stå för konsekvenserna av ineffektiva annonser som driver onödigt mycket kostnad om man inte vet hur man budgetoptimerar för annonstester på LinkedIn.

Så vad innebär egentligen nackdelarna för den som har behov av B2B-marknadsföring? Jo, att vissa företag inte kommer kunna uppnå lönsamhet i marknadsföringen till följd av de höga klickkostnaderna och att andra företag helt enkelt inte passar för plattformen.

För vem passar marknadsföring via LinkedIn Ads?

På Impera har vi brutit ner det till tre företagssegment.

Företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag

B2B-företag som arbetar med leadsgenerering samt har ett genomsnittligt livstidsvärde som överstiger 130 000:- per affär. Så, om du tjänar 130 000:- eller mer per kund och säljer dina produkter eller tjänster till andra företag, så är marknadsföring via LinkedIn givet. Det är ytterst sällan marknadsföringen inte är lönsam då.

Företag som arbetar med rekrytering och bemanning

För rekryteringsbranschen och bemanningsföretag tenderar LinkedIn att fungera i 99% av fallen när du vill rekrytera någon form av tjänsteman eller personer till kontorsjobb.

Företag som verkar inom högre utbildning

Vi har även identifierat företag som verkar inom högre utbildning. Om du t.ex. vill rekrytera personer som har doktorerat eller gått en MBA-utbildning, då är LinkedIns målgruppssegmentering riktigt vass och tenderar att fungera mycket väl.

Skulle du verka utanför dessa tre företagssegmenten, om ditt genomsnittliga livstidsvärde per affär är för liten, eller om du säljer varor eller tjänster till konsumenter. Då kommer LinkedIn med största sannolikhet inte vara rätt kanal för dig. Visst kan det fungera för vissa, men det är absolut inte något du ska räkna med. Då kan du istället vända dig till oss för att diskutera ett annat kanalupplägg och digital strategi som kommer passa just er.

 

Så jobbar vi på Impera med LinkedIn Ads

För att kunna åstadkomma bra B2B-marknadsföring på LinkedIn behöver målen och målgrupperna vara identifierade innan arbetet dras igång. Vad ska marknadsföringen åstadkomma? Vårt mål är att resultatet på sikt ska vara lönsam digital marknadsföring, vilket kräver ett grundligt målsättningsarbete.

Tydliga landningssidor behöver också finnas för marknadsföringen, som ger användaren en bra helhetsupplevelse. De skapas bäst genom ett tätt samarbete med våra specialister inom konverteringsoptimering. 

När annonseringen väl drar igång behöver annonserna optimeras gentemot målgruppen för att generera tillräckligt mycket trafik, samt optimera lönsamheten i marknadsföringen med hjälp av insamlad data från spårningen. 

Den här processen kan ta upp till sex månader, beroende på hur mycket data som samlas in per månad.

Lönsam digital marknadsföring via LinkedIn Ads är mer att likna vid ett marathon än en sprint.

Fortlöpande under marknadsföringen sker rapporteringen genom skriftlig dokumentation som följer upp resultatet kopplat till målen, med insikter om vad som kan förbättras till framtiden, för ännu starkare utfall från marknadsföringen.

Ska vi ta ett första möte?

Erik Gestrinius
Avdelningschef webbanalys och digital marknadsföring
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Erik Gestrinius
Avdelningschef webbanalys och digital marknadsföring
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.