SEO-texter: Hur långa ska de vara?
Låt oss börja med att konstatera att det inte finns konsensus i frågan om textmängd när man skriver content. Flertalet byråer lever kvar i den gamla tanken att SEO-texter alltid ska vara runt 2000 ord. Argumentet för detta har varit att man tror att Google anser att korta texter inte är tillräckligt tillfredsställande för en person som gör en sökning.
Detta stämmer inte riktigt. En kort men välskriven text är i nästan alla fall bättre än en lång text med mycket utfyllnad. Det som spelar roll är om besökaren känner att denne fått ett tillräckligt bra svar av innehållet som presenteras.
Du ska skriva content med besökaren i fokus
SEO-texter ska vara så långa som de behöver vara. Skriver du om ett visst ämne där mycket information kan förmedlas, utan att det blir “text-broderi” av det hela, är det bra.
Du ska alltid undvika att lägga till onödiga ord, bara för att öka textmängden på ditt content. Detta uppskattas aldrig av läsaren; tänk på att en text ska vara baserad på en sökintention. Söker du efter att “köpa en jacka” vill du inte läsa en uppsats om jackor.
Skriver du däremot en informativ text om ett komplext ämne, där mycket innehåll faktiskt är relevant, kan så klart antalet ord vara avsevärt högre jämfört med en produktsida för jackor.
En bra tumregel att ha i bakhuvudet när du skriver SEO-texter är att få med all relevant information om ditt ämne, oavsett om texten landar på 300 ord, eller 10.000 ord. Det viktigaste är att skapa den bästa tänkbara källan för information för de sökord du valt att rikta in dig på.
Content beroende på typen av text
Som vi precis konstaterat finns det ingen gyllene regel gällande textmängd. Det finns däremot en del riktlinjer att ha i åtanke (även om de inte alltid stämmer).
- Ett lite lättsammare blogginlägg behöver sällan vara mer än 400-500 ord.
- Produktsidor kan komma undan med 200-300 ord, beroende på bransch och marknad.
- “Grundstensinnehåll” ska vara ungefär tre gånger så stort som snitt-innehållet på webbplatsen. Grundstenar inom SEO är webbplatsens bästa och viktigaste innehållssidor; sidor som du vill ska ranka väldigt högt i ett sökresultat på Google.
Backlinks i relation till textmängd
Backlinks, eller länkar från andra webbplatser, är en oerhört viktig del för att driva in organisk trafik. Cirka 90% av alla världens webbplatser får inte in trafik organiskt; en stor anledning till detta är för att de saknar backlinks. Backlinks bygger upp auktoritet till en webbplats, vilket gör att Google lyfter fram dessa över andra i sökresultatet.
Landningssidor med mycket textmängd har i regel en större chans att generera fler backlinks, jämfört med sidor med lite innehåll. Om du skriver en välskriven och längre artikel, utan utfyllnad av onödiga ord, finns det goda möjligheter att andra personer refererar till den; och således får du en länk.
Detta är självklart ingen garanti. Att få backlinks är ett långsiktigt arbete. Men, du kan öka chanserna att få backlinks till din webbplats genom att göra en del av innehållet på din webbplats lite längre. Exempelvis grundstensinnehållet som vi skrev om tidigare i denna artikel.
Teorin bakom textmängd kontra backlinks bygger på att längre innehåll ofta är mer fokuserat med användbar information. Vilket gör att andra personer är mer engagerade att referera till ditt innehåll.
Du behöver skapa kvalitativt innehåll som en besökare faktiskt vill läsa. Genom att göra detta ökar du chansen till att få backlinks från personer som gillar det du producerar.
Struktur på content
När SEO som begrepp började ta fart var det stökigt. Skribenter slängde in sökord “huller om buller” i innehåll på webbplatser. Texterna var ofta extremt långa och jobbiga att läsa. Svaret på frågan i sökningen kom ofta långt ner på en landningssida.
Strukturen fanns inte riktigt där; det handlade i princip bara om att få in så mycket text som möjligt för att kunna ranka högt på Google.
Idag kan du inte skriva texter på detta sättet och förvänta dig organisk trafik.
Den viktigaste frågan vid en sökning behöver besvaras väldigt tidigt i innehållet på din landningssida. På det sättet tvingar du inte besökaren att scrolla igenom en hel sida av text.
Besvarar du tidigt vad besökaren vill ha svar på, har du mött upp intentionen – vilket är en viktigt del av SEO nuförtiden. Om innehållet besökaren läser är användbart och välskrivet finns det goda möjligheter att denne vill läsa resten av texten också.
När frågan har blivit besvarad är det bra att skriva exempel på varför din lösning är bra för besökaren. Detta kan exempelvis vara ett kundcase.
Längst ner på en landningssida passar det bra att presentera data och ren fakta. Vilket stärker dina påståenden och svar längre upp i texten.
Sammanfattningsvis
Skriv alltid SEO-texter och content med besökarens intention i fokus. En text ska vara så lång som den behöver vara för att möta upp en intention. Det kanske är 300 ord på en sida, för en annan 3000 ord.
Tänk också på att innehållet i texten ska också besvaras tidigt. Gärna i det första eller andra stycket. Det är inte alltid detta går; ibland behövs en argumenterande text för att besvara en fråga längre ner på en sida.
Vidare, om du vet om vilka sidor som är ditt grundstensinnehåll går det att göra en bättre bedömning om antalet ord på en landningssida.
Behöver du hjälp med SEO-texter som driver in organisk trafik till din webbplats?
Kontakta oss idag för att få hjälp och beställa SEO-texter för ditt företag eller organisation.