SGE: Framtidens sökmotorupplevelse och dess påverkan på SEO

Google ser en trend mot mer detaljerade sökningar från sina användare. Som ett svar introduceras Google SGE ("Search Generative Experience"), en AI-baserad tjänst som tillhandahåller svar i sökresultaten. Denna tjänst, som planeras lanseras under 2024, kommer att revolutionera sökresultatsidorna genom att ge mer utrymme åt AI-genererade svar. Ett SGE-resultat kommer att visas längst upp på sökresultatsidan. Ovanför både annonser och organiska länkar.

Påverkan på SEO och webbtrafik

Med introduktionen av SGE förskjuts fokus från traditionella organiska sökresultat och annonser till AI-genererade svar. Detta förväntas minska den organiska trafiken eftersom användare kommer att få mer detaljerade svar direkt från sökmotorn. 

Exempelvis kan en detaljerad förfrågan som "femstjärniga barnvänliga campingar nära Lysekil" generera AI-baserade svar istället för traditionella sökresultat.

Anpassning och optimering för SGE

Det fina i kråksången är dock att din webbplats kan dyka upp i ett SGE-resultat om ditt innehåll matchar sökningen. För att dra nytta av SGE krävs det att din webbplats anpassas och optimeras. Vikten av att bygga upp auktoritet blir central, med fokus på att skaffa backlinks från högkvalitativa och auktoritativa webbplatser. 

För att möta de förändrade sökbeteendena, bör innehållsstrategin fokusera mycket mer på intention snarare än exakt sökordsmatchning. 

Vi tror att sökordsplaner och matchning av sökord på landningssidor fortfarande kommer vara relevant. Men, det blir ett större fokus på att ta fram innnehåll baserat på intention.

Vidare undersökning av sökresultatsidor blir viktigt för att förstå användarnas behov och skapa innehåll som matchar dessa. Det är svårt på förhand att säga exakt vilka krav SGE ställer på ditt innehåll, framförallt om sökningarna på Google blir mer “spontana” (då en sökning mer blir som en konversation med Googles AI). Det är väldigt svårt att matcha sökningar med innehåll på din webbplats, då en sökning kan se väldigt olika ut beroende på användaren som skriver.

Tekniska krav

Även om de exakta tekniska kraven för SGE ännu inte är klara, förutspås att användarupplevelsen (UX) och snabba laddningstider kommer att spela en stor roll. 

Element som infographics, videoinnehåll och mobilanpassning blir allt viktigare. Dessutom ökar betydelsen av strukturerad data för att tydligt kommunicera en sidas innehåll till Googles olika “crawl bots” (som spindlar webbplatser på innehåll).

Kontakta oss för råd

De strategier inom SEO som vi arbetar med idag kommer sannolikt att förändras under året. Vi på Impera förbereder oss för intåget av SGE, och hjälper dig gärna med att stå så rustad som möjligt tills tjänsten lanseras i Sverige.

Ska vi ta ett första möte?

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.