Varför huvudsidorna måste laddas snabbt 

Det är helt avgörande att de viktigaste sidorna på en webbplats, t.ex. startsidan, landningssidor och produktsidor eller tjänstesidor, laddas snabbt för att lyckas skapa framgångsrika affärer digitalt.

Vi har listat nio fördelar med att ha en snabb webbplats och varför det är viktigt:

  1. Bättre användarupplevelse
  2. Sökmotoroptimering (SEO)
  3. Fler konverteringar
  4. Bättre mobilanvändarvänlighet
  5. Förbättrat rykte för webbplatsen
  6. Minskade kostnader
  7. Ökat engagemang
  8. Konkurrensfördelar
  9. Bättre analysdata

Nedan går vi in lite djupare i var och en av fördelarna för att du ska förstå vilken påverkan sidhastigheten faktiskt har.

1. Bättre användarupplevelse 

En webbplats som laddas snabbt ger en bättre användarupplevelse. Användarna är mer benägna att stanna kvar på en webbplats och engagera sig i dess innehåll när sidorna laddas snabbt. Å andra sidan kan en webbplats med långsam laddning frustrera användarna och leda till en hög avvisningsfrekvens, vilket innebär att användarna lämnar webbplatsen innan de har utforskat andra sidor, eller kunnat börja resan att bli en kund till er.

2. Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotorer, till exempel Google, använder webbplatsens hastighet som en rankingfaktor. Webbplatser som laddas snabbt har större sannolikhet att rankas högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP) än webbplatser som laddas långsamt. Detta innebär att en webbplats med snabb laddning kan förbättra en webbplats synlighet och locka till sig mer organisk trafik.

3. Fler konverteringar

En webbplats som laddas in snabbt har också en högre konverteringsgrad. Användarna är mer benägna att konvertera, oavsett om det innebär att göra ett köp eller fylla i ett formulär, när webbplatsen laddas snabbt. Om sidan inte laddas in snabbt leder det till en dålig användarupplevelse och minskar sannolikheten för konverteringar. Det är en dålig idé att börja med att göra presumtiva kunder frustrerade innan de ens förstått vad ni säljer.

4. Bättre mobilanvändarvänlighet

Med den ökande användningen av mobila enheter för webbsurfning är det ännu viktigare att webbplatser laddas snabbt. Mobilanvändare har ofta långsammare internetuppkopplingar än datoranvändare, så en webbplats med snabb laddning är avgörande för att ge en bra användarupplevelse för mobilanvändare.

5. Förbättrat rykte för webbplatsen

En webbplats som laddas snabbt kan bidra till ett positivt rykte för en webbplats. Besökare är mer benägna att betrakta en webbplats som pålitlig och professionell om den laddas snabbt och ger en smidig användarupplevelse.

6. Minskade kostnader

En webbplats som laddas snabbt kräver mindre serverresurser och bandbredd, vilket kan leda till minskade hostingkostnader. Dessutom kan en webbplats med snabb laddning också minska behovet av dyra CDN-tjänster (Content Delivery Network).

Det är också en faktor som sänker marknadsföringskostnaderna per klick. Marknadsföringsplattformarna ger en rabatt på klickkostnaden till snabba webbplatser eftersom det i sin tur förbättrar användarupplevelsen för plattformsanvändarna. Det gör att mindre marknadsföringsbudget räcker längre. Alternativt att samma marknadsbudget når en större marknadsandel jämfört med konkurrenterna.

7. Ökat engagemang

En webbplats med snabb laddning kan uppmuntra besökarna att tillbringa mer tid på webbplatsen och engagera sig i dess innehåll. Detta kan leda till fler sidvisningar och större sannolikhet för återkommande besökare.

8. Konkurrensfördelar

I dagens digitala tidsålder kan en webbplats med snabb laddning ge en konkurrensfördel jämfört med andra webbplatser som är långsammare. En webbplats med snabb laddning kan bidra till att skilja ett företag från konkurrenterna och locka fler kunder.

9. Bättre analysdata

En webbplats med snabb laddning kan också förbättra noggrannheten i webbplatsens analysdata. Om sidorna laddas långsamt kan besökarna lämna webbplatsen innan spårningskoden hinner registrera användaren. Detta kan resultera i felaktig data om webbplatsens trafik och försämra insatserna med att optimera webbplatsen.

Sammanfattning om varför era viktigaste sidor måste ladda snabbare än 2,5 sekunder

Sammanfattningsvis kan man säga att om huvudsidorna på en webbplats laddas snabbt ger det en bättre användarupplevelse, förbättrar SEO:n, ökar konverteringarna och säkerställer användarupplevelsen för mobilanvändare. Det leder även till förbättrat rykte, minskar kostnaderna och ökar engagemanget samt ger er konkurrensfördelar.

Att förbättra laddtiden för webbplatsens huvudsidor har en hög påverkan på konverteringsgraden och har en medelstor kostnad i tid att åtgärda. Effekten är dels psykologiskt positiv för användaren och dels tekniskt bättre för att synas i sökmotorer.

Påverkan:

Hög

Kostnad:

Medel

Effekt:

Psykologisk och teknisk

Bästa sättet att kontrollera om ni behöver optimera laddtiderna av era sidor är att använda sig av “PageSpeed Insights”.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights är ett kostnadsfritt onlineverktyg som utvecklats av Google och som analyserar webbsidornas prestanda och hastighet. Det ger detaljerad information om hur väl en webbsida fungerar på både mobila och stationära enheter och ger förslag på hur man kan förbättra hastigheten och prestandan.

PageSpeed Insights använder ett poängsystem som bygger på en skala från 0 till 100. En poäng på 90 eller mer anses vara bra, medan en poäng på under 50 visar att det finns betydande utrymme för förbättringar. Dvs. ni drar inte nytta av ovan beskrivna fördelar.

Verktyget tillhandahåller en mängd olika mätvärden som mäter en webbsidas prestanda, bland annat First Contentful Paint (FCP), Speed Index och Time to Interactive (TTI). Dessa mått utvärderar hur snabbt en webbsida laddas och blir interaktiv, vilket är viktiga faktorer för att ge en bra användarupplevelse.

PageSpeed Insights ger också specifika förslag för att förbättra en webbsidas prestanda. Dessa förslag kan omfatta optimering av bilder, minskning av serverns svarstid, utnyttjande av webbläsarens caching och minimering av CSS- och JavaScript-filer. Genom att genomföra dessa förslag kan webbplatsägare förbättra sin webbplats hastighet och övergripande prestanda, vilket kan leda till bättre användarupplevelser, högre ranking i sökmotorer och ökade konverteringar (se ovan beskrivna fördelar).

Sammantaget är PageSpeed Insights ett värdefullt verktyg för webbplatsägare och utvecklare som vill förbättra prestandan och hastigheten på sina webbsidor. Det ger detaljerade insikter och förslag till åtgärder för att optimera webbsidor, vilket i slutändan kan leda till bättre användarupplevelser och affärsresultat.

Kontrollera nu hur era huvudsidor presterar med hjälp av PageSpeed Insigts.

Pro Tip

Se efter i ert analysverktyg vilka sidor som har flest besökare senaste 3-6 månaderna. Börja med startsidan, sedan följt av de mest besökta landningssidorna och sedan de mest besökta produkt- eller tjänstesidorna.

Spara sedan informationen om vad som behöver förbättras och prata med era utvecklare om att genomföra förbättringarna.

I pagespeed insights så får du resultat för både desktop och mobil. Det är mobilversionen som du ska utgå ifrån. Den som utgår ifrån desktoprapporten lurar sig själv, eftersom det är mobilversionen som påverkar rankingen mest. Men båda versionerna ska vara bra.

Benchmark på en snabb sida idag är 2,5 sekunder. Laddar den långsammare än 4 sekunder får ni underkänt av sökmotorer som Google.

Vill ni ha hjälp av oss på Impera så är det bara att ni hör av er så hjälper vi att få till en bättre webb.

Ska vi ta ett första möte?

Erik Gestrinius
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Erik Gestrinius
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.