Så ökade hotellets intäkter med 143%

Strategi för digital marknadsföring

Arken Hotel & Art Garden Spa är en lyxig spa-anläggning med hotell i Göteborg. Betald annonsering i hotellbranschen innebär att du konkurrerar med både andra anläggningar och Online Travelling Agencies. En svår marknad att slå sig in på. 

Utmaning 

Den största utmaningen med Arken är att de fajtas med både hotellbranschen och alla Online Travelling Agencies, som Booking och Expedia. De kör stenhårt på digital marknadsföring– vilket skapar hård konkurrens.

Det första vi gjorde när vi tog över kontot, som tidigare drevs av en annan byrå, var en analys - vad fungerade bra och vad fungerade mindre bra? Vad saknades? Det fanns mycket data att gå på, då de använt sig av digital marknadsföring under en lång tid. 

Baserat på hur Arken låg till lade vi om buden helt och hållet. Vi visste att Arkens sajt hade bättre quality score jämfört med många andra domäner, tack vare att vi jobbat grundligt med det. En hög quality score betyder att den sida annonsen leder till levererar hög kvalitet utifrån Googles mått mätt, och det gör att Google belönar sidan vilket i sin tur gör det billigare att annonsera per klick. Därför kunde vi lägga oss på en lägre summa och samtidigt trissa upp priserna för konkurrenterna.

Marknaden för hotell är så stor att det är helt orimligt att köpa hela området. Vi var tvungna att hitta ett mer effektivt sätt att arbeta med de pengar vi hade att röra oss med.

Strategi

Vår strategi för marknadsföringen var inte att vildsint slå oss in för att ligga på topp-positionen på Google. Vi budjusterade och satsade på en bättre kostnad per konvertering – istället för att envist fokusera på att ligga på förstaplats i sökresultatet.

Många i branschen har en uppfattning om att det är bäst att ligga på “plats ett på Google”. Men om du inte har budget till att äga den ytan behöver du lägga om strategin. Ett fel många byråer gör med betald annonsering är att de slösar pengar omkring sig bara för att göra en typ av statusmarkering. Det blir en prestige-grej som lätt går överstyr.

Synergieffekter av teamwork

Impera har inte bara arbetat med PPC för Arken, utan vi står även bakom deras nya webb. Med hjälp av insikter från våra webbanalys-specialister visste vi hur webben skulle struktureras på bästa tänkbara sätt, från start. Webbplatsen hade också ett tydligt SEO-tänk från början, vilket gjorde att det inte skedde någon drastisk dipp i den organiska trafiken.

Strukturen för Arken var lätt för Google att indexera helt enkelt. Vårt grundliga arbete och strategin för arbetet med betalda annonser har gjort Arken Hotel & Art Garden Spa till ett av våra bäst presterande konton.

Resultat

Sedan vi tog över Arkens konto i november 2018 har vi sett en ökning i intäkt per marknadsföringskrona med 143%. Konverteringsgraden har gått upp med 61%, och denna siffra återspeglar antalet personer som faktiskt har bokat boende på hotellet.

Vi har även ökat antalet klick med hela 58%, vilket gett ett stadigt flöde med trafik till sajten.

Vill du snacka projekt med oss?

Peter Persson
VD och Strateg
Kontakta mig för frågor om det här projektet eller funderingar runt vad vi kan göra för dig!
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Peter Persson
VD och Strateg
Kontakta mig för frågor om det här projektet eller funderingar runt vad vi kan göra för dig!
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.