Grunderna i SEO 2020

Sökmotoroptimering

Detta blogginlägg är del 1 i en serie om 3 inlägg som baseras på Imperas webinar den 20/5-2020, “Så relevant är sökmotoroptimering 2020”.

Så relevant är sökmotoroptimering 2020 - det korta svaret är att det är högst relevant. Men spelplanen har, och kommer fortsätta att, förändras. Som SEOare måste vi jobba på ett bredare sätt än vi gjort tidigare. Allt handlar inte längre om att optimera webbplatsen för att dra mer trafik till den. 

Under denna artikelserie vill vi att ni får med er:  

  • En grundförståelse för SEO.
  • Förståelse för Googles syften och mål med sina nya funktioner och tjänster.
  • Vad man kan göra för att anpassa sig till de nya förutsättningarna. 

Innan vi går igenom grunderna för SEO; några snabba “varför SEO?” som är relevanta att lyfta utifrån artikelseriens innehåll:

Varför ska man jobba med SEO?

  • SEO leder relevanta, och ofta helt nya, besökare till din webbplats.
  • Ju mer synlighet i SERPen, desto mer exponering av ditt varumärke.
  • Möjlighet att tillgängliggöra din information direkt i Google för att underlätta för dina kunder.
  • Få ut mer av PPC i kombination med SEO.

Oavsett tidigare nivå är det i min mening alltid relevant med en re-cap. Denna genomgång är grundläggande och fokuserar på de "klassiska" optimeringspunkterna. 

Hur funkar SEO?

För att synas organiskt i sök måste Google förstå att du har svaret på en fråga, och varför just du ska få svara istället för din konkurrent. Detta gör du genom att besvara relevanta sökfrågor. Besvara dem bättre än dina konkurrenter, och med optimerat innehåll och optimerad teknik. Samt bygg upp din auktoritet genom länkar och omnämnanden från andra.

På bilden ovan syns ett klassiskt sökresultat i Google: en lista med länkar till webbplatser. Resultaten i den gula boxen är köpte annonser, men kräver ändå att en viss relevans till sökningen finns för att få visas. 

Resultaten i den gröna boxen har rangordnats utifrån Googles sökalgoritm. Dessa är fortfarande de mest värdefulla på SERPen, trots att annonserna syns högre upp. 

För alla sökningar så klickar i snitt ca 30% av de som klickar på något, på det första organiska resultatet. Uppemot 70% klickar på NÅGOT av de organiska resultaten. 

Ju högre upp organiskt din webbplats rankar, desto fler av klicken får du. Målet med SEO är således huvudsakligen att öka CTR (Click Through Rate). 

Grafen ovan är från Advanced Web Rankings och visar hur CTR faller med varje organisk position. En SERP har i snitt 7-8 organiska sökresultat, i grafen blir det tydligt att nästan all trafik försvinner efter förstasidan. Väldigt få klickar på sida två. 

Hur funkar Googles sökalgoritm?

Det finns över 400 kartlagda rankingfaktorer. I princip samtliga går att placera i någon av följande grupper: 

  • On-Page SEO - det som rör webbplatsens innehåll
  • Off-Page SEO - Allt utanför webbplatsen som påverkar SEO
  • Teknisk SEO - Webbplatsens infrastruktur och prestanda

Vi kommer som sagt inte att gå in på djupet, men visa ett antal exempel på rankingfaktorer som tillhör varje grupp. 

On-page SEO

AddNature har placerat sig på position två för sökning på “Vandringskängor”. Vi kommer följa sidan som rankar för detta och AddNatures webbplats för att exemplifiera.

Vi går kort igenom:

  • URL, titel och meta-description
  • Rubriker
  • Text
  • Användarvänlighet

URL, titel och meta-beskrivning

Här har jag använt mig att MozBar för att snabbt få ut information om viktiga element för SEO. 

URL: Bör vara tydlig, välstrukturerad och gärna innehålla sökord. Håll dig gärna till några kärnfulla huvudkategorier med strukturerade underkategorier och undvik att ha för många ord i URLen. 

Hellre domän.se/skor/vandringsskor/haglofs/Extreme-Performance-boot
än domän.se/friluftsprodukter/extrame-performance-boot-svart-vandringskanga-sko

Hellre domän.se/artiklar/varför-jobba-med-seo
än domän.se/artiklar/hur-kommer-det-sig-att-man-ska-jobba-med-sokmotoroptimering-2020

Titel: Bör innehålla sökord, sekunda sökord eller en USP, samt varumärket. Gärna efter denna formel:
Sökord | Sekundärt sökord eller USP | Varumärke

Meta-beskrivning: Bör innehålla sökord, beskriva sidans innehåll, samt gärna ett "call to action" på slutet (ex. "lär mer här!")

Rubriker

Det är viktigt att rubriker på sidan är korrekt markerade i html-koden som H1. H2, H3 osv. H1 är huvudrubrik, här är det bra att få med sitt sökord. Vi brukar rekommendera att få med relaterade eller sekundära sökord i H2 och H3. 

Relaterade sökord kan man hitta genom att söka på sitt huvudsökord och titta på “Andra sökte även efter” längst ner i SERPen, eller se vilka förslag Google kommer upp med när man utför sökningen. Ännu mer information finns att hämta i verktyg som SEMRush eller Ubersuggest.

Text

Google har blivit mycket vassare på att förstå vilket typ av innehåll som lämpar sig för olika sökningar. Men är, när det kommer till organiska listningar, fortfarande till stor del en text-sökmotor. De känner helt enkelt att inslag av text ökar chansen att besvara sökarens fråga. Vi rekommenderar alltid att ha kategoritexter. Studier har visat att en sida har lättare att ranka ju mer text som finns på sidan. Det gäller dock när sökfrågan är lämplig att besvara med text, ofta ämnen som lämpar sig i artikelform och kan svara upp mot olika typer av kunskapssökningar. 

Försök att få in minst 300 ord på varje sida. Gör texten läsvänlig genom att använda mellanrubriker, styckeindelning och listor. Internlänka gärna i texten till annat relevant innehåll på din webbplats. 

Användarvänlighet

Hur beter sig sökaren på sidan när de klickat, verkar de nöjda? Om många lämnar sidan direkt finns en risk att Google misstänker att sökarna inte nöjda med sidan som Google förmedlat till dem. Användbara funktioner och tydliga, lättillgängliga svar ger dina besökare en bättre upplevelse. En sida som Google tror levererar en bra upplevelse kommer att ranka bättre!

Off-page

Off-page SEO handlar om allt som händer utanför din webbplats, men påverkar din synlighet organiskt i Google. 

Vi går igenom:

  • Länkar från andra webbplatser
  • Varumärke / trovärdighet
  • Sociala medier
  • Lokal SEO

Länkar från andra webbplatser - inlänkar

Googles sökalgoritm vilar fortfarande relativt tungt på inlänkar. Google ser länkar från andra lite som en röst på dig från tredje part. Ju fler länkar du får, desto mer auktoritär och trovärdig blir din webbplats. Dina sidor ska gärna refereras till i ett relevant kontext, från andra webbplatser som är relevanta i din bransch, och i sig har en hög auktoritet (många inlänkar). 

För ranking i Sverige är det främst länkar från andra svenska webbplatser som är värda mest. På bilden ser vi en vy från verktyget SEMRush som visar auktoritära, svenska länkar till addnature.com.

Varumärke och trovärdighet

Faktum är att ditt varumärkes auktoritet och popularitet lyfts som den viktigaste rankingfaktorn i vissa studier. Varumärken rankar bättre. Sökningar på ditt varumärke per månad, omnämnanden på andra webbplatser även utan länk, hur mycket direkttrafik du får; dessa är alla sätt som Google försöker bilda sig en uppfattning kring ditt varumärke. 

På bilden ovan ser vi sökningar per månad på varumärket “AddNature”, genom verktyget SEMRush. 

Sociala medier

Det är omdiskuterat bland SEOare kring huruvida sociala medier påverkar rankingen eller inte. Men såklart ska du vara aktiv på sociala medier. Rimligtvis ser Google detta och värderar det på något sätt, hur eller om det påverkar just idag är inte helt fastställt. Däremot är det en bra möjlighet att få fler omnämnanden, recensioner och kanske länkar. 

Google My Business/Lokal SEO

I USA är 43% av alla sökningar på Google lokala. Gissningsvis ser det inte alltför annorlunda ut i Sverige. Med “lokalt” innebär att man lagt till exempelvis “örebro”, “nära mig”, eller bara sökt på “lunchrestaurang” för att få upp lokala träffar. Vi kommer in på möjligheter till optimering av Google my Business mer i del 3 av denna artikelserie. 

Teknisk SEO

Vi kommer gå igenom följande aspekter av teknisk SEO: 

  • Crawl-effektivitet och indexering
  • Hastighet
  • Mobil användarvänlighet
  • HTTPS

Crawl-effektivitet och indexering

Väldigt många rankingfaktorier faller under crawl-effektivitet och indexering. Kortfattat handlar det om att underlätta för Google att se och förstå din webbplats och sedan indexera dina sidor korrekt i sökresultaten. Mycket information finns att hitta i Google Search Console, som vi ser på bilden ovan. 

För att nämna viktiga faktorer här att ha koll på: 

  • Korrekt inställd Search Console
  • Korrekt robots.txt-fil
  • Sitemap
  • “Google-vänliga” URLer
  • Canonicals och dubplicerat innehåll
  • Brutna sidor och länkar internt på webbplatsen
  • Hreflang vid flerspråkig webbplats
  • Och så vidare, och vidare! 

Hastighet

Din webbplats hastighet berör både ranking och användarupplevelse. Google Page Speed Insights är ett bra verktyg för att få tips på hur man kan förbättra hastigheten. 

Mobil användarvänlighet

En självklarhet för de flesta, men se till att alla dina sidor är användarvänliga i mobil och hastigheten är så bra det bara går här. Ranking i mobilindex kan skilja sig från desktop. 

HTTPS

Google vill skicka sina användare till säkra webbplatser. Se till att https är korrekt implementerat och att din server även stödjer HSTS. 

Sammanfattningsvis

För att ranka organiskt krävs först och främst att du jobbar med rätt sökord. Sökorden är hjärtat i SEO. De behöver omges av högkvalitativt och optimerat innehåll. Vilket i sin tur behöver omges av teknik som Google gillar och förstår. Sidan behöver inlänkar för att bli en auktoritet och till sist ranka högt organiskt. 

Del 2 >

Ska vi ta ett första möte?

Karin Lundgren
Karin Lundgren
SEO-specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Karin Lundgren
Karin Lundgren
SEO-specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.